Vælg Emne De virtuelle Skole Olympiske Lege fairplay-saet-gerne-fokus-paa-fairplay-inden-legene-begynder

Fairplay – Sæt gerne fokus på fairplay inden legene begynder

icons/agegroup.png
Alle klassetrin
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Inde
icons/goals.png

Færdigheder

Fairplay
Fairplay

Snyd ødelægger en hver god konkurrence

Skole OL er funderet i de tre værdier:
Fællesskab, Færdighed og Fairplay!

Fairplay handler om respekt for reglerne og respekt for hinanden. Det handler om, at vi alle har et ansvar for at sikre den gode oplevelse, den venskabelige relation og den fair konkurrence.

Siden legene i Tokyo i 1964 har en atlet ved åbningsceremonien på værtsnationens hold aflagt det olympiske løfte på vegne af samtlige deltagere til OL.
Her lover de at deltage med respekt og lydighed over for reglerne og hinanden.

Til De virtuelle Skole Olympiske Lege er der alle muligheder for at snyde.
Men snyd ødelægger en hver god konkurrence!
Vi opfordrer selvfølgelig til fairplay, når I gennemfører konkurrencerne, og når I taster resultaterne ind.

Vi har lavet forskellige korte cases, som du kan bruge i din undervisning til at sætte fokus på fairplay. Vi tror de vil sætte tankerne i gang hos dine elever og være med til at skabe en god diskussion i klassen.

CASE 1:
8. a gennemfører konkurrencen Michael Jordan Challenge til De virtuelle Skole Olympiske Lege. De ved at deres parallelklasse har gennemført konkurrencen og fået 37 point. De vil virkelig gerne have flere point. Eleverne er så ivrige, at de flere gange kommer til at tælle point selvom at de ikke scorer.

Er det fair?
Kan I finde på det?
Hvordan føles det at vinde på den måde?

CASE 2:
5.c har en idrætslærer, som virkelig godt kan lide at konkurrere og særligt at vinde. Han vil også virkelig gerne vinde præmien sammen med sin klasse og tage dem med en tur til Børnenes Hovedstad, Billund med alt betalt, hvor klassen både skal i LEGOLAND og i Lalandia. Efter at 5.c har gennemført en af konkurrencerne til De virtuelle Skole Olympiske Lege kom idrætslæreren til at taste en lidt hurtigere tid ind end klassen egentlig har fået.

Er det fair?
Hvad vil I gøre, hvis I fandt ud af at jeres lærer har snydt ved indtastning?
Hvordan føles det at vinde på den måde?

CASE 3:
Din klasse skal lave den Benhårde Challenge til De virtuelle Skole Olympiske Lege. I jeres klasse er Christian, som ikke er helt så hurtig som jer andre i klassen til at lave øvelserne. Det ved han godt og er usikker på sig selv i situationen. Du har hørt et par af dine venner fra klassen kommentere på hans langsomme tempo før konkurrencen.

  • Hvordan reagerer du på dine venners kommentarer?
  • Hvad mener du om, at alle skal deltage i konkurrencen – også selvom de ikke er hurtige?
  • Hvordan kan I gøre det til en god oplevelse for Christian at være med i konkurrencen, når han er usikker i situationen?

CASE 4:
Din klasse skal deltage i Trillebør Relay hvor eleverne skal være sammen to og to. Læreren vælger, at Sofie og  Clara skal være sammen. Clara protesterer og siger, at hun ikke vil være sammen med Sofie, fordi hun ikke er så stærk.

Sofie bliver ked af det og løber sin vej, men Clara fniser bare af situationen sammen med par andre fra klassen.

  • Er det fair?
  • Hvad gør du som klassekammerat?