Hvem vinder stafetten?
Udstyr
- 5-6 teskeer
- 5-6 golfbolde
- 5-6 bordtennisbolde
- 10-12 kegler
Formål
Eleverne prøver på egen krop, hvordan en konkurrence kan være uretfærdig. Eleverne får gennem øvelsen viden om fairplay.
Sådan gør du
- I skal dyste mod hinanden i en stafet. Del jer op i hold med 5-6 på hvert hold.
- Alle fra hvert hold skal én efter én transportere en golfbold på en spiseske ned til en kegle og tilbage.
- I må naturligvis ikke holde på bolden undervejs.
- Holdet, hvor alle på holdet først har gennemført, vinder.
- Nu får et af holdene i stedet for en spiseske og en golfbold en teske og en bordtennisbold til at gennemføre stafetten.
Refleksionsspørgsmål
- Hvem vandt og hvorfor?
- Hvordan er der forskel på at konkurrere med spiseske/golfbold og teske/bordtennisbold?
- Er det unfair, at holdene ikke har de samme betingelser for at deltage? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad ville du gøre, hvis du deltog i en konkurrence, hvor forholdene var forskellige for deltagerne/holdene?
- Hvilke former for snyd i de forskellige idrætter kan skabe ulige forhold og evt. ødelægge konkurrencen?
Variationer
- Lad eleverne løbe stafet, hvor det ene holds kegle er tættere på end det andet holds.
- Lad der være et forskelligt antal elever på hvert hold, og alle skal løbe én tur hver.