Hvem vinder løbet?



Udstyr
- Kegler

Formål
Eleverne får viden om fairplay og lærer at samtale om vinder- og tabersituationer.
Sådan gør du
- I skal løbe mod hinanden to og to, og det handler om at komme først i mål.
- I skal helst gå sammen med en, så i har nogenlunde samme niveau.
- Den ene af jer må løbe direkte til mål, mens den anden halvvejs bliver bedt om at stoppe op og holde fem sekunders pause, før han/hun må løbe videre.
Refleksionsspørgsmål
- Hvem vinder løbet og hvorfor?
- Hvordan føles det at være løberen, der uden udfordringer kan løbe?
- Hvordan føles det at være løberen, der har udfordringer undervejs?
- Hvad vil du gøre, hvis du oplever denne form for snyd eller andre former for snyd i en konkurrence?
- Hvilke former for snyd kan ødelægge en konkurrence
Variationer
- Lad den ene elev starte fem sekunder før den anden.
- Er der adgang til en løbebane, der er rund, skal den ene kun løbe i inderbanen og den anden i yderbanen.
- Den ene elev løber almindeligt, mens den anden skal løbe med f.eks. en vægtskive eller noget andet, der vejer.