Vælg Emne bordtennis vend-pandekager

Vend pandekager

icons/agegroup.png
2.-5. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Inde
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • Et bat pr. elev
  • En bordtennisbold pr. elev
  • Papir og blyant til eleverne
icons/goals.png

Formål

Eleverne øver bathåndtering og fokusering.

Bordtennis kan man spille med både bøger, hænder og bat. Et bat har to forskellige sider med to forskellige flader. Nu skal I bruge begge sider af battet.

  • Jonglér bolden skiftevis på den ene og anden side af battet.
  • Tæl selv, hvor mange jongleringer, I kan tage. Eller få en makker til det – husk at bytte.

Se video af konkurrencen:

Scorekort

  • Hvor mange gange kan I jonglere?
  • Notér jeres score og gem den til næste gang I skal vende pandekager – har I forbedret jer?

Hvilken score får I?

  • 0-4 gange = begynder
  • 5-9 gange = øvet
  • 10 -18 gange = rutineret
  • mindst 19 = mester

Træningstips

  • Prøv at tjekke jeres batfatning og tjek, om I kan rotere i underarmen minimum 180 grader. Battet skal være vandret i begge tilfælde. Hvis ikke, så skal I dreje battet i batfatningen, til det er muligt.
  • Prøv at starte med 2-4 bolde på den ene side af battet og 2-4 bolde på den anden.
  • Hvis I nemt kan jonglere en bold på hver side af battet (fx mere end et minut), så prøv at variere slaghøjden, så I heller ikke bliver ”boldblinde” (se nedenfor).
  • Psst! Er der nogen af jer, der kan ramme bolden på kanten af battet, når det holdes lodret? – måske endda jonglere?

Boldblindhed (til læreren)

Det er et fænomen, der kommer til udtryk, når man stirrer koncentreret på bolden, der jongleres, i længere tid. Det kan virke som om, at baggrunden forsvinder eller sløres i synsfeltet, så kun bolden ses. Det kan blive sværere at styre battet og ramme bolden. Nogen mister endda lidt balancen, når de oplever boldblindhed.

Boldblindhed kan modvirkes ved at slå bolden på nye måder, fx højere eller lavere, eller at dreje kroppen eller flytte sig lidt, så baggrunden ændres, så fx farver, konturer eller lys ændres.

Refleksion

  1. Hvordan oplevede du jongleringen?
  2. Hvad tænker du/I, at der skal til, hvis man skal forbedre sig?