Biathlon

icons/agegroup.png
6.-8. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Løbebane
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/default.png
triatlon
icons/equipment.png

Udstyr

  • Ærteposer
  • Spande
  • Kegler
icons/goals.png

Formål

Denne aktivitet har til formål at lære eleverne om disponering af energi/kræfter, hvilket er meget vigtigt gennem en triatlon. Ofte bliver atleter meget trætte i slutningen af løbet, men disponerer man rigtigt, kan man vinde meget tid. Endvidere lærer øvelsen eleverne vigtigheden af at stabilisere pulsen i situationer, hvor det er vigtigt at kunne koncentrere sig, hvilket ligeledes er vigtigt i triatlon, fx i skiftezonen.

Biathlon er en variation af klassisk skiskydning. Skiene er udskiftet med løbesko og geværet er udskiftet med ærteposer. Som i klassisk skiskydning handler det i løbe-skiskydning også om at komme så hurtigt som muligt rundt på banen og ramme plet med så mange ”skud” som muligt.

Inden biatlon kan begynde, afmærkes der:
• En løbebane på mellem 200-400m.
• En strafrundebane med kegler. Strafrundebanen størrelse skal svare til en ekstra løbetur på ca. 5-15 sek.
• En skydebane med murerspande placeret mellem ca. 1 og 3 meter væk alt efter elevernes kompetencer. Det vigtigste er, at eleverne får en succesoplevelse og oplever at ramme plet.

Når eleverne skal ”skyde” stiller de sig bag den afmærkede linje og kaster i alt fem ærteposer. Målet er at ramme alle fem i hver sin spand. En misser er lig med en strafrunde. Så misser man fx to ud af fem kast, skal eleverne løbe to ekstra strafrunder, inden de kan løbe videre på løbebanen. Afhængigt af løbebanens størrelse løbes der mellem 6 og 8 omgange. Vinderen er den, som først gennemfører alle omgangene. Alternativt kan biatlon også laves på tid, så alle er i gang i de 15. min. Vinderen er den, der når at løbe længst inden for tidsgrænsen.