Signaturløb

icons/agegroup.png
0.-6. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/teknik.png
teknik
icons/equipment.png

Udstyr

  • Signatursedler med billeder af signaturer samt tilhørende øvelser
icons/goals.png

Formål

At give eleverne kendskab til, hvad orienteringskortets forskellige signaturer betyder
At gøre eleverne fortrolige med orienteringskortets signaturer, og hvordan disse ser ud i virkeligheden

Træk en signatur, løb ud til den, lav øvelse og løb tilbage igen

Sedler med navne og billeder af skolerelevante signaturer ligger i en bunke. På hver signaturseddel står en fysisk øvelse relateret til den pågældende signatur. Eleverne trækker en signatur, løber ud til den, laver øvelsen og løber tilbage igen. Hvis
eleverne f.eks. trækker signaturen ”trappe”, skal de løbe ud til en trappe. Det er valgfrit, om denne trappe er den første, de kommer i tanke om, én der er tæt på eller én, der er langt væk.

1. Signatur-sedlerne klippes ud, og lægges i en bunke med
bagsiderne opad.
2. Eleverne inddeles i par.
3. Hvert par trækker en signatur, læser den og lægger sedlen
tilbage i bunken.
4. Parret løber ud til den signatur, de har trukket, laver øvelsen,
løber tilbage igen og trækker en ny signatur.
5. Der fortsættes, indtil tiden er gået. Hvis parret trækker den
samme signatur flere gange, skal de løbe ud til et nyt eksempel
på samme signatur.