Vælg Emne orienteringsløb retningsskift-paa-minibane-retvending-af-kortet

Retningsskift på minibane – Retvending af kortet

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
30 min.
icons/place.png
Ude
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Kort
icons/goals.png

Formål

At eleverne retvender kortet mange gange, så de får en kropslig rutine i at retvende.

Aktiviteten startes med, at eleverne samarbejder om at stille keglerne til aktivitet op. Keglerne skal stå med den samme relative afstand mellem sig, som det er angivet på kortet, og de skal placeres, så retningerne mellem dem også stemmer.

Beskrivelse
Aktiviteten foregår i et åbent område uden forhindringer. Eleverne får udleveret et kort med en bane, hvor banens poster opsættes ved hjælp af kegler. Banen indeholder en masse retningsskift, hvor eleverne ved hvert retningskift skal retvende kortet.
Eleverne skal gennemføre banen min. to gange. Første gang starter eleverne med at gå banen igennem, så de kan tage sig god tid til at retvende kortet ved hvert retningsskift.
Eleverne kan evt. herefter gennemføre banen bagfra. Anden gang bestemmer eleverne selv farten. Det er dog stadig vigtigt at de har fokus på at retvende kortet ordentligt ved hvert retningsskift.

Tips

  • Vis eleverne (med brug af et A3-kort) hvordan kortet retvendes, netop der hvor I står i forhold til omgivelserne.
  • Start eleverne med ca. 10 sek. mellemrum. Del evt. klassen, så den ene halvdel starter ved start og den anden halvdel ved mål.
  • Sørg for, at eleverne retvender kortet fra start

Gode Spørgsmål

  • Hvordan skal I stille jer rigtigt I forhold til det retvendte kort, hvis I skal løbe til post 1?
  • Prøv at pege i den retning du skal løbe – stemmer det overens med hvordan dit kort vender?

Variation
Med indskolingselever kan læreren med fordel have sat keglerne op fra start, da det er for svært for mange elever.