Farvebaner

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
30 min.
icons/place.png
Ude
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Kort
icons/goals.png

Formål

Formål er at give eleverne kendskab til hvad orienteringskortets farver og signaturer betyder.

PRÆSENTATION AF ØVELSEN

Eleverne deltager enten individuelt eller i par, og de forsøger at gennemføre så mange baner som tiden tillader. Hver bane fokuserer på en af de primære farvekategorier: sort/grå, grøn og gul/lysebrun.

Undervejs på banerne skal eleverne udvise nysgerrighed og opmærksomhed i forhold til de forskellige symboler inden for den specifikke farvekategori. Når de har fuldført en bane, skal de dele deres observationer om de individuelle symboler og objekter inden for hver farvekategori.

For eksempel, hvis eleverne deltager i en bane med poster ved grønne signaturer, skal de følge følgende procedure:

  • Eleverne deltager i en bane ad gangen, og der kan kun starte en elev eller et par på hver bane af gangen.
  • Når eleverne vender tilbage fra en bane, afleverer de deres kort og fortsætter derefter med en ny bane.

For at hjælpe og vejlede eleverne inden de starter, kan du for eksempel sammen med dem pege i retning af, hvor posterne er placeret, og diskutere, hvad hver post er forbundet med. For eksempel kan I beskrive, at posten er placeret ved hjørnet af en bygning, og at denne bygning er hallen, som eleverne kan se i den retning (peg i den retning).

 

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

Diskuter spørgsmålene i grupper.

  • Hvilke forskellige objekter fandt I ved jeres poster på denne bane?
  • Hvad indikerer et sort kryds på kortet? Hvordan er en flagstang markeret på kortet?
  • Hvordan vil I vurdere, hvilken af de grønne signaturer der er nemmest at passere igennem?

Disse spørgsmål og retningslinjer vil hjælpe eleverne med at forstå og lære mere om kortlæsning og orientering inden for forskellige farvekategorier.