Vælg Emne fairplay respekt-for-regler

Respekt for regler

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/case.png
case
icons/fairplay.png
fairplay
icons/goals.png

Formål

Eleverne skal tale om forskellige situationer, som giver dem viden om fairplay og hvor de lærer at handle i overensstemmelse med fairplay.

CASE A

Del 1:
Konkurrencen 20 gange 60 m stafet er i gang i Skole OL Atletik. I front er der tæt kamp mellem to klasser. Klasse X bliver ivrig, og eleverne kommer flere gange til at løbe for tidligt af sted, så de er i gang, inden de får depechen i hånden. Klasse X bliver nummer 1 og vinder konkurrencen.

Elever fra klasse Y, der bliver nummer 2, bemærker, at klasse X har snydt ved at starte for tidligt og protesterer. Linjedommeren har ikke set, at der blev snydt, så de får ikke medhold i deres protest.

  • Du er deltager fra klasse X. Hvordan føles det at vinde i denne konkurrence? Vil du gøre noget?
  • Du er deltager fra klasse Y. Hvordan føles det at blive nummer 2 i denne konkurrence? Vil du gøre noget?

Del 2:
Klasse X er glad for at have vundet. Men efter et stykke tid føles sejren ikke længere så god. De ved godt, at de har snydt, og de kan se klasse Y’s skuffelse over at have tabt og ikke at få medhold i protesten.

En klasserepræsentant vælger derfor at kontakte finalesekretariatet og fortælle det. Klasse Y bliver i stedet vindere, og klasse X bliver diskvalificeret.

  • Hvad mener du om klasse X’s opførsel?
  • Hvordan ville du selv have gjort?

CASE B

Der er semifinale i Skole OL Bueskydning. Mange af klasserne har skudt rigtig godt, og du ved, at du selv skal skyde rigtig godt for at hjælpe din klasse på vej til finalen. Du og din klassekammerat er på vej ned til skiven for at tælle point sammen, efter at I har skudt. Ved skiven ser I, at ét af dine skud ikke har givet point. Det er ikke godt, hvis klassen skal have et godt resultat.

Din klassekammerat siger, at I bare kan skrive 8 point på scorekortet. Ingen vil alligevel opdage, at I har snydt. Det kan være afgørende for, at I går videre.

  • Hvad gør du?
  • Hvad siger du til din klassekammerat?
  • Er det ok at snyde lidt for at vinde, når ingen opdager det?

CASE C

Du deltager i længdespringskonkurrencen i Skole OL Atletik og har netop sprunget. Da dit spring skal måles op, opdager du, at personen, der skal måle springet op, er kommet til at lægge målebåndet forkert, så du får målt et spring, der er cirka 10 cm længere, end du faktisk har sprunget.

Du får ikke lige sagt noget, mens opmålingen sker, og der er tilsyneladende ikke nogen, der har opdaget, at dit resultat er bedre, end du faktisk har sprunget.

  • Hvordan reagerer du, da du opdager, at de skriver et bedre resultat ned?
  • Vil du holde fast i resultatet, når nu ingen har opdaget det?
  • Ville du sige noget, hvis der var blevet målt 10 cm for kort?
  • Hvad mener du, det betyder det for konkurrencen, hvis man ikke siger, når der sker fejl?