Vælg Emne dans skole-ol-dans-kreativitet-og-point

Skole OL dans – kreativitet og point

icons/agegroup.png
4.-6. klasse
icons/time.png
40 min.
icons/place.png
inde
icons/dans_25.png
25
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Telefon
  • Appen Badjango Dance Creator
  • Musik
icons/goals.png

Læringsmål

I denne øvelse bygger eleverne egen dans i Badjango, som de indøver. Fokus er på at eleverne sammensætter en dans, og kan udfører denne til musikkens rytme.

Eleverne er nu nået til at indsætte personlige og kreative elementer i koreografien, således de kan få point i konkurrencen. Til at få point bruger eleverne “Skole OL Challenge” i Badjango appen. For hvert kort de indarbejder, får de 1-3 points.

  • Øv Badjango-dansen som eleverne har lavet.
  • Herefter skal eleverne øve dansen til én sang (2-3 minutter).
  • Introducer eleverne for, hvordan de får point i Skole OL-dansen, ved at gennemgå Skole OL Challenge i Badjango og vise dem eksempler på, hvordan challenges kan indarbejdes i dansen.
  • Gå ind i Badjango appen. Vælg ‘Challenge’. Og vælg herefter ‘Skole OL’.

Skole OL Challenges - De koreografiske virkemidler

Det er vigtigt, at du gennemgår udvalgte koreografiske virkemidler, så eleverne forstår, hvad de er, og hvordan de kan indsættes i koreografien. Vis f.eks. hvordan de kan bytte plads i koreografien, eller hvad kanon er.

De 12 koreografiske virkemidler

  1. Opstilling: Eleverne skifter formationer i dansen.
  2. Partnerøvelser: Dansen indeholder partnerøvelser.
  3. Kanon: Eleverne udfører bevægelser med dominoeffekt i dansen.
  4. Gruppebillede: Eleverne har indsat et gruppebillede i dansen.
  5. Tema og udtryk: Dansen har et tema eller udtryk.
  6. Overraskelser: Dansen indeholder et overraskende element. Fx at eleverne inkluderer publikum.
  7. Oppe og nede: Eleverne bruger alle tre niveauer i dansen.
  8. Afslutning
  9. Musik: Danser eleverne i takt.
  10. Dukkeføreren: Har eleverne indarbejdet dukkeføreren i dansen.
  11. Heppekor: Eleverne hepper på hinanden og har fx lavet plakater.
  12. Akrobatik: Dansen indeholder akrobatiske elementer som håndstand, pyramider, spring mm.

Elevernes danse pointgives efter ovenstående 12 koreografiske virkemidler ved Skole OL dansestævnet. Hvert indarbejdet virkemiddel giver 1-3 point, afhængig af kvaliteten.

Fremvisning og feedback

Hvis I har god tid, kan hver gruppe få en sparringsgruppe, som skal give to positive feedbacks under en fremvisning. Formålet er at inspirere de andre elever til at indarbejde flere Skole OL Challenges i deres dans og dermed få flere point.

Musikforslag

Spotify playliste: Badjango Dance Creator

Musikforslag: Blondiner og Brunetter, Ice kiid