Vælg Emne dans opvarmningscirkel

Opvarmningscirkel

icons/agegroup.png
4.-6. klasse
icons/time.png
5 min.
icons/place.png
Inde
icons/dans_25.png
25
icons/opvarmning.png
opvarmning
icons/equipment.png

Udstyr

  • Musik
icons/goals.png

Læringsmål

I denne øvelse siger vi god morgen og får kroppen i gang med stræk, hop og balancer.

I står hele klassen i en cirkel og kopierer de bevægelser, som jeres lærer fremviser. Til sidst bliver i introduceret for det koreografiske virkemiddel, kanon.

Start- og stræksekvens

  • Stræk armene til siden og gør jer så brede som mulig.
  • Sidebøjning: Stræk højre arm op over hovedet, og hæld vand ud af det venstre øre, skift og hæld vand ud af det højre.

Hoppesekvens

  • Stå i cirklen og forestil jer, der er en hoppebold i maven, der hvor den hopper, ”hopper I også”. Bolden hopper i maven, armene, skuldrene, hovedet. Til sidst hopper hele kroppen.
  • Skihop
  • Hop fra side til side
  • Hop frem og tilbage
  • Hop firkant
  • Kriss kros, hvor benene krydser foran og bagved hinanden
  • Kicks i forskelligt tempo

Balancesekvens

  • Find balancen på det ene ben og forestil jer, at I er et græsstrå i vinden, der forsøger at holde balancen, selvom I bliver blæst rundt.
  • Find balancen på det andet ben og stil jer i en ballet position (passe). Lav en piruette.
  • Stå højt oppe på tæerne og fald, så hurtigt som muligt, ned i hugsiddende på jeres læreres kommando. Dette gentages til alle er lynhurtige. I kan skiftes til at bestemme, hvornår man skal falde ned i hugsiddende.

Gulvsekvens

  • Find ind i en kravleposition. Knæ og hænder rør gulvet.
  • Stå i kravleposition, skyd ryggen op og ned som en kat. Prøv at bevæge ryggen i alle retninger eks. i cirkler eller forstil dig, at ryggen er en kogt spaghetti.
  • Fra kravleposition, lader I hænderne blive i gulvet og strækker knæene, så I kommer ind i yogastrækket ”downward dog”. I denne position, kan I skiftevis strække benene op i luften. Med det strakte ben, kan I prøve at nå sidemandens numse med jeres fod.
  • Find tilbage i kravlepositionen og kravl tæt på hinanden, således at I står skulder ved skulder.
  • Giv hinanden et godt klø på ryggen.
  • Fra kattepositionen, smelter I ned på jorden og strækker helt ud i blyantform.
  • Rul fra den ene side af kroppen til den anden, som om I er en træstamme.
  • Med den rullende bevægelse og samlede arme og ben, møver I jer baglæns ud i en stor cirkel.
  • Sæt hænderne ud for brystkassen og ”hop” op i hugsiddende position.
  • Fra hugsiddende, glider I så langt I kan baglæns på numsen.
  • Gå “numsegang” tættere på hinanden. I “numsegang” er det kun numsen, der bevæger sig, og hænderne må ikke røre gulvet.
  • Stræk hænder frem efter tæerne og se, om de kan nå.

Hoppesekvens

  • Skihop
  • Hop fra side til side
  • Kriss kros, hvor benene krydser foran og bagved hinanden
  • 4 hop og derefter 360 grader rundt i ét hop
  • Prøv at hoppe 360 grader rundt én ad gangen i kanon
  • Send en highfive rundt.

Musikforslag

Spotify playliste: Opvarmningscirkel, Badjango

Musikforslag: Talking Body, Tove Lo