Vælg Emne Bordtennis klassens-laengdeslag

Klassens længdeslag

icons/agegroup.png
2.-5. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Inde
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • Bordtennisbat pr. elev
  • 100-200 bordtennisbolde
  • Bander, plintkasser, måtter el.lign.
  • Målebånd
  • Papir og skriveredskab
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne øver sig på disciplinen inden Skole OL stævnet. De arbejder med slagstyrke, hurtighed og præcision på samme tid.

I denne Skole OL disciplin, skal I slå bolde så langt som muligt, så præcist som muligt og så hurtigt som muligt. Det skal I gøre fra et afgrænset område.

Opstil banen

I skal lave en bane med tre målområderne, som I skal slå boldene ud i.

Områderne skal have forskellig afstand fra startlinjen. En afstand på 2,3 m (0,2 point), 4,6 m (0,5 point) og 6,9 m (1 point). Se også skitsen nedenfor.

I kan eventuelt tale med jeres lokale bordtennisklub om I kan låne af bander af den. Ellers kan I sagtens bruge bænke, der ligger ned, sammenrullede måtter på højkant eller åbne plintkasser.

I gang med konkurrencen

  • I skal hver især have ca. 8 – 12 bolde at slå med.
  • Stil jer op i 5 rækker bag startlinjen.
  • Konkurrencen varer 2 min. og på startsignalet må de fem forreste elever slå alle deres bolde afsted.
  • Det gælder om at ramme de forskellige målområder og det giver flere point at ramme et målområde længere væk.
  • Når de fem forreste elever er færdige, træder de tilbage, og de fem næste elever træder frem og slår deres bolde, osv.
  • Konkurrencen slutter, når der ikke er flere bolde tilbage, eller når de 2 min er gået.

Til slut tæller I boldene fra hvert målområde og ganger med det point, der passer til. Herefter lægger I pointene sammen.

Herunder er pointene:

  • 2,3 m giver 0,2 point
  • 4,6 m giver 0,5 point
  • 6,9 m giver 1 point

Variation

  1. Prøv en eller flere runder med fokus på korrigering af benstilling og slagstyrke.
  2. Slut af med en runde, hvor halvdelen af klassen skyder med 100 bolde i 1 min. Den anden halvdel samler op og gør klar til deres tur.

Refleksion

  1. Hvordan regulerede du slagene, så bolden kom længere ud?
  2. Hvordan tænker du/I, at du kan blive bedre til Klassens længdeslag?