Forside Byg dit eget forløb Løb
Til lærer og elever

Om at løbe

Her finder du en introduktion til Løb, som dine elever kan læse forud for deres forløb. I højre side, kan du downloade de to tekster som pdf-filer. Du kan også vise eleverne videoen, som sammenfatter, hvad det vil sige at arbejde med Løb. Nederst har vi lavet lærervejledning med eksempler på forløb, så du kommer omkring de forskellige variationer af løb og samtidig opfylder de Fælles Mål.

Til eleverne

0. - 3. Klasse

Vi mennesker er skabt til at løbe. Og de fleste af os elsker at løbe. Især når vi leger, spiller bold eller bare er i godt humør. Nogle er supergode til at løbe rigtig stærkt. Andre kan blive ved med at løbe i meget lang tid.

Løb er vigtig i mange sportsgrene. Tænk bare på fodbold, håndbold, tennis og badminton.

Selv om alle mennesker er født til at løbe, så er det ikke lige meget, hvordan man løber. Når man løber stærkt, skal man løbe på en anden måde, end når man løber en lang tur. I løb gælder det om at finde frem til det, man synes er sjovest – om man er til korte og hurtige løb eller lange og langsomme.

Hvilken slags løb kan du bedst lide?

Det gode ved løb er, at man næsten altid kan finde et løb, som man synes er sjovt. For de aller hurtigste er det sjovt at starte og hurtigt kunne løbe alt, hvad man kan. Andre løbere er gode til at holde en høj fart i længere tid. Og nogle synes det er sjovt at kunne løbe stille og roligt i lang tid. Og så er der også nogle, der kan løbe og undervejs løbe over nogle lave hække. Det kaldes hækkeløb. Ved De Olympiske Lege konkurrerer voksne atleter i alt fra 100 meter til maratonløb på 42,195 km. Ved andre konkurrencer løber de endda endnu længere…

Løb er sundt!

Når du løber, laver du faktisk en masse små spring lige efter hinanden. Det er rigtig god træning for de muskler, du har i benene. Når du løber hurtigt, bruger du flere muskler, end når du løber langt. Derfor bliver du også hurtigere træt, når du løber alt, hvad du kan. Når du løber, bliver du forpustet. Det er heldigvis slet ikke farligt. Tværtimod er det godt, for så træner du kroppen, så du kommer i bedre form. Når du er i bedre form, kan du løbe både længere og hurtigere.

Når du er færdig med forløbet, kan du:
  • Løbe på mange forskellige måder.
  • Starte stående og hurtigt komme op i fart.
  • Løbe hurtigt og du har lært nogle tricks til at løbe på den rigtige måde.
  • Løbe langt og kontrollere din fart.

4. - 7. Klasse

Det er ikke lige meget, hvordan du løber. De fleste tænker, at løb bare er løb. Men sådan er det ikke. Der er forskellige løbeteknikker, afhængigt af, om du skal hurtigt op i fuld fart, om du skal holde en høj fart i længere tid, skal løbe tilløb til længdespring eller løbe en lang tur.

Find dit løb

Selv om alle mennesker er født til at løbe, så er det ikke lige meget, hvordan du løber. Det er heller ikke alle, der er lige gode til at løbe. Men alle kan lære at løbe, så man synes, det er sjovt. Når du fx løber stærkt, skal du løbe på en anden måde, end når du løber en lang tur. I løb gælder det om at finde frem til det, du synes er sjovest – om du er til korte og hurtige løb eller lange og langsomme.

Det gode ved løb er, at man næsten altid kan finde et løb, som man synes er sjovt. For de aller hurtigste er det sjovt at starte og hurtigt kunne løbe alt, hvad man kan. Andre løbere er gode til at holde en høj fart i længere tid. Og nogle synes det er sjovt at kunne løbe stille og roligt i lang tid. Og så er der også nogle, der kan løbe og undervejs løbe over nogle hække eller forhindringer. I de kommende seks lektioner om løb, skal du prøve det hele.

Og så er der mange, mange andre sportsgrene, hvor det er vigtigt at kunne løbe. Så selv om du bedst kan lide en helt anden sportsgren, så vil det du lærer om at løbe i disse lektioner, sagtens kunne bruges i en anden sport.

Løb er sundt

Når du løber, laver du faktisk en masse små spring lige efter hinanden. Det er rigtig god træning for de muskler, du har i benene. Når du løber hurtigt, bruger du flere muskler, end når du løber langt. Derfor bliver du også hurtigere træt, når du løber alt, hvad du kan. Når du løber, bliver du forpustet. Det skyldes, at dine muskler har brug for ilt for at kunne arbejde. Derfor må du trække vejret hurtigere, så der kommer mere ilt med blodet ud til de muskler, du bruger, når du løber. Det er heldigvis ikke farligt at blive hverken træt eller forpustet. Tværtimod er det godt, for så træner du kroppen, så du kommer i bedre form. Når du er i bedre form, kan du løbe både længere og hurtigere.

Når du er færdig med forløbet, kan du:
  • Løbe på forskellige måder – og vælge den rigtige løbestil til forskellige udfordringer.
  • Starte fra en startblok og hurtigt komme op i fart.
  • Løbe alt hvad du kan og samtidig løbe afslappet.
  • Holde rytmen til hækkeløb.
  • Løbe lidt længere og du kender dig selv, så du kan afpasse dit tempo efter distancen.

Til Læreren

icons/goals.png

Læringsmål

0. – 3. klasse
  • Eleverne kan løbe på flere forskellige måder
  • De kan starte stående og hurtigt komme op i fart
  • De kan løbe hurtigt og har stiftet bekendtskab med løbeteknik
  • De kan løbe langt og kontrollere deres fart
4. – 7. klasse
  • Eleverne kan løbe på forskellige måder – og vælge den rigtige løbestil til forskellige udfordringer
  • De kan starte fra en startblok og hurtigt komme op i fart
  • De kan løbe hurtigt og afslappet på samme tid (løbeteknik)
  • De kan holde rytmen til hækkeløb
  • De kan løbe længere og kan afpasse deres tempo efter distance

Eksempel på lektionsplan

Her finder du forslag til sammensætning af løbeforløb for 0.-3. klasse og 4.-7. klasse. Lektionerne er sammensat, så eleverne kommer omkring de forskellige variationer af løb. Forløbene opfylder Færdigheds- og vidensmålene for Løb, spring og kast.

0. – 3. klasse

Lektion 1: Løb på mange måder

  • Opvarmning: Alle mulige måder at løbe på
  • Aktiviteter: Fang hinanden og Hurtigt-langsomt-hurtigt-langsomt

Lektion 2: Faldstarter

  • Opvarmning: Zig-Zag-slangen
  • Aktiviteter: Sten-saks-papir, Faldstart og Evighedsstafet

Lektion 3: Hækkeløb

  • Opvarmning: Politi og røvere
  • Aktiviteter: Løb over krokodillegravene og Hækstafet

Lektion 4: Hurtige ben

  • Opvarmning: Nummerkapløb
  • Aktiviteter: Hurtige ben og 30 meter sprint

Lektion 5: Find den rigtige fart

  • Opvarmning: Futtog
  • Aktiviteter: 15-15 – find en rigtige fart og Kongens efterfølger

Lektion 6: 6-dages løb

  • Opvarmning: Hospital
  • Aktiviteter: 6-dages løb

 

4. – 7. klasse

Lektion 1: Løb hurtigt og flot

  • Opvarmning: Opvarmning ala stopdans
  • Aktiviteter: TV-løb og Evighedsstafet

Lektion 2: Stafetløb

  • Opvarmning: Opvarmning ala stopdans
  • Aktiviteter: “Lær at aflevere og modtage en depeche” og “Aflever og modtag i høj fart” og “Stafetløb”

Lektion 3: Rigtig sprintstart

  • Opvarmning: Pick-up stafet
  • Aktiviteter: Faldstart og Rigtig sprintstart og 6+30 meter sprinterkonkurrence

Lektion 4: Hækkeløb

  • Opvarmning: Koordinationsøvelser
  • Aktiviteter: Cirkelhækkeløb og Hæk-tag-fat

Lektion 5: Løb, løb, løb…

  • Opvarmning: Hold tempoet
  • Aktiviteter: Cooper-test

Lektion 6: Crossløb

  • Aktiviteter: StafetCross og TeamCross

information

icons/terms.png

Fagudtryk

  • Start
  • Acceleration
  • Topfart
  • Finish
  • Disponering
  • Løbestil
  • Tempofornemmelse