Par-drivbold

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_kast.png
Kast
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 10-15 bolde
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal lære at lave et godt, stående kast. Både et, der er præcist og et, der er rigtig langt. De skal tænke på de ting, der gør, at de kan kaste langt: Strakt ”stemben,” skuldrene skal pege lige frem og tilbage, når I starter kastet og albuen skal føres opad i selve kastet.

Introduktion

Introspørgsmål
  • Hvordan vil du lave en rigtig, rigtig lang kastebevægelse, når du skal kaste en bold? Prøv at vise det.
  • Hvordan skal kastearmen være?
  • Hvordan skal skuldrene være?
Gør jer klar
  • Del jer op i to store hold. Det ene hold starter med Pardrivbold. Det andet hold med Præcisionskast.
  • Sammen med jeres lærer skal I gøre banerne klar som vist på tegningerne.
  • Når det er gjort, går I alle sammen hen til først det ene sted og derefter det andet sted. Jeres lærer vil vise og forklare, hvad I skal gøre hvert sted.
  • Hvert hold kaster nu 15-20 minutter hvert sted. Jeres lærer går rundt og hjælper med kasteteknikken.

Kast laaangt

  • Stil jer op to og to omkring fx midterlinjen på en fodboldbane. Det er bedst, hvis I er ca. lige gode til at kaste.
  • I skal stå med ansigterne mod hinanden og I skal hver have ca. 5-7 meter hen til midterlinjen.
  • Den ene af jer skal nu (stående) kaste bolden så langt som muligt.
  • Den anden skal forsøge at gribe bolden. Lykkes det, er det nu ”griberens” tur til at kaste bolde tilbage så langt som muligt. Griber man ikke bolden, må ”kasteren” gå frem til det sted, hvor bolden landede og kaste det næste kast derfra.
  • Det gælder om at ”drive” sin modstander ned bag baglinjen på fodboldbanen.

Kast på forskellige måder:

  • Indkast med begge hænder (som i fodbold.)
  • Kast med en hånd.

Refleksion

Når I er færdige med at kaste, er det tid til en gang ”Løb & snak.” Løb stille og roligt rundt to og to. Tal med hinanden om:

  • Hvad virkede bedst, når I skulle kaste alt hvad I kunne? Det strakte ben, skuldrene eller den løftede albue?
  • Hvilke af dine kast syntes du var bedst?
  • Hvorfor blev lige netop det kast godt?
  • Hvilke muskler på kroppen bruger man, når man kaster?

Når I har løbet rundt nogle minutter samles hele klassen og læreren samler op på det, I har talt om undervejs.