Vælg Emne virtuelle skoleol sjippe-challenge

Sjippe Challenge

icons/agegroup.png
2.-3. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Inde/Ude
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • 2 sjippebuetov
  • Stopur
icons/goals.png

Færdigheder

Speed6_48px
Hurtighed
Communication4
Kommunikation
Timing4_48px
Timing
Motor Skills4_48px
Koordination

Se videoen med introduktion til Ballon Challenge

 

Hvordan gennemføres konkurrencen?

 

Inddeling i grupper

Klassen inddeles i to grupper. Begge grupper gennemfører konkurrencen.

Selve konkurrencen

Hver gruppe udvælger to personer til at svinge gruppens sjippetov.
Resten af gruppen stiller sig i kø på højre side af den ene, som svinger tovet.

Konkurrencen gælder om, at eleverne skal komme så mange gange igennem sjippetovet som overhovedet muligt i løbet af 5 minutter. Eleverne må ikke bare løbe igennem buen, men skal have mindst ét hop.

På skift løber eleverne ind i buen og hopper og ud igen på modsatte side. Herefter stiller man sig op i kø på venstre side af den anden, som svinger tovet. På den måde bevæger eleverne sig rundt i et 8-tal eller uendelighedstegn.

Rammer en elev tovet, tælles dette ene forsøg ikke med. Herefter tælles videre, når den næste elev er igennem buen.

Eleverne må gerne starte inde i tovet, hvor de så hopper og løber ud. Her kan det være en fordel, hvis det er læreren der svinger tovet. Bind evt. tovet fast i en ribbe eller lignende, så behøves der kun én til at svinge tovet.

Hint

Brug evt. et stykke papir til at sætte streger på for hver elev, der kommer igennem tovet.

Det samlede resultat

Tiden stoppes efter 5 minutter. Her tælles antallet af gange, eleverne har hoppet igennem sjippebuetovet. De to gruppers resultater lægges sammen og du har nu klassens samlede resultat. Klassens samlede resultat registreres under jeres klasseprofil i det virtuelle univers.

Hvordan omregnes klassens resultat til badges?

For hver konkurrence er der fem såkaldte levels (niveauer) som de mulige resultater er inddelt i. Dvs. at for hver konkurrence opnår I et resultat, der enten ligger i level 1, 2, 3, 4 eller 5. Et resultat i level 1 udløser ét af hver badge, et resultat i level 2 udløser to af hver badge, osv. op til level 5, der udløser fem af hver badge.

Din klasse har fire uger til at opnå det bedst mulige resultat i hver af de fem konkurrencer. Jo mere klassen øver og dygtiggør sig i konkurrencerne, jo mere vil de også forbedre sig og kunne forbedre deres resultat. Øvelse gør mester, og jo bedre et resultat klassen opnår jo flere badges optjener I.