Vælg Emne virtuelle skoleol panda-krabbe-challenge

Panda/Krabbe Challenge

icons/agegroup.png
2.-3. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Inde
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4 kegler
  • 2 rullemåtter
  • 2 stopure
icons/goals.png

Færdigheder

Balance4_48px
Balance
Strength4_48px
Styrke
Motor Skills4_48px
Koordination

Se videoen med introduktion til Panda/Krabbe Challenge

Hvordan gennemføres konkurrencen?

 

Inddeling af hold

Klassen inddeles i to hold. Hvorefter hvert hold inddeles ind to grupper.
Vi opfordrer til, at holdende består af både drenge og piger.

Opstilling af baner

Der laves to ens baner. Hver bane består af to kegler med 6 m imellem de to kegler.
Rul evt. en rullemåtte ud til hver bane i den ene side imellem keglerne, som eleverne kan slå kolbøtter på.

Selve stafetten

Hvert hold fordeler sig ud til hver af de to baner. De to grupper for hvert hold stiller sig ved hver deres kegle, på holdets bane. Holdet skal nu 10 gange frem og tilbage efter startsignalet.

På startsignalet, starter den første elev i den ene række med at slå kolbøtter (ruller som en panda) ned imod holdet i den anden række. Så snart eleven er nået forbi keglen, hvor den anden gruppe står, må eleven der står forrest i den række begynde at gå krabbegang tilbage. Når eleven, der går krabbegang kommer forbi keglen ved den første gruppe tæller det som én omgang, hvorefter den næste elev i rækken må startes på en ny omgang. Holdet skal altså have 10 omgange før tiden stopper.

Så snart eleverne kommer ned til en ny række stiller de sig bag i køen og gør klar, til at skulle i aktion igen med den anden bevægelsesform.

Hint

Det er en god idé at have øvet lidt på pandarul (kolbøtter) og krabbegang inden konkurrencerne starter. Er der elever som ikke kan slå kolbøtter, må de gerne rulle på andre måder (det gør pandaer også).

Det samlede resultat

Tiden stoppes for hvert hold, så snart de har taget 10 omgange frem og tilbage. De to holds tider lægges herefter sammen og du har nu klassens samlede resultat. Klassens samlede resultat registreres under jeres klasseprofil i det virtuelle univers.

Hvordan omregnes klassens resultat til badges?

For hver konkurrence er der fem såkaldte levels (niveauer) som de mulige resultater er inddelt i. Dvs. at for hver konkurrence opnår I et resultat, der enten ligger i level 1, 2, 3, 4 eller 5. Et resultat i level 1 udløser ét af hver badge, et resultat i level 2 udløser to af hver badge, osv. op til level 5, der udløser fem af hver badge.

Din klasse har fire uger til at opnå det bedst mulige resultat i hver af de fem konkurrencer. Jo mere klassen øver og dygtiggør sig i konkurrencerne, jo mere vil de også forbedre sig og kunne forbedre deres resultat. Øvelse gør mester, og jo bedre et resultat klassen opnår jo flere badges optjener I.