Vælg Emne virtuelle skoleol kaste-challenge

Kaste Challenge

icons/agegroup.png
0.-1. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
INDE/UDE
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • 2 kegler pr. bane (ca. 6-8 stk.)
  • 1 bold pr. bane (ca. 3-4 stk.)
  • Stopur
icons/goals.png

Formål

Speed6_48px
Hurtighed
Precision4_48px
Præcision
Timing4_48px
Timing
Motor Skills4_48px
Koordination

SE VIDEOEN MED INTRODUKTION TIL KASTE CHALLENGE

HVORDAN GENNEMFØRES KONKURRENCEN?

 

 

INDDELING AF HOLD

Klassen opdeles i hold med 6-8 elever pr. hold.

OPSTILLING AF BANER

Der opstilles en keglebane pr. hold, bestående af en start kegle og en retur-kegle. Der skal være 20 meter i mellem de to kegler. Banen kan med fordel opstilles udendørs, hvis i ikke har adgang til 20 meter sammenhængende indendørs.

SELVE KONKURRENCEN

Eleverne skal sammen to og to løbe mens de griber og derefter kaster bolden til hinanden hele vejen ned til retur-keglen og tilbage igen. De to elever skiftes til at løbe baglæns.

På startsignalet, løber personen uden bolden baglæns afsted. Personen med bolden må ikke bevæge sig, før makkeren har grebet bolden.

Der må kun løbes baglæns, når man bevæger sig. Så snart makkeren har grebet bolden, må man løbe baglæns ned forbi sin makker. På den måde forsætter makkerparret ned forbi retur-keglen.

Gribes bolden ikke, skal griberen løbe tilbage med bolden til kasteren. Hvorefter der kan forsøges igen.

Begge skal have grebet bolden på den anden side af retur-keglen, inden hjemturen må påbegyndes.

Når bolden er grebet på den anden side af startkeglen, afleveres bolden til det næste makkerpar. Det nye makkerpar må først starte deres tur, når begge fra det foregående makkerpar er kommet forbi startkeglen.

Holdet skal 10 gange frem og tilbage før tiden stopper.

DET SAMLEDE RESULTAT

Tiden stoppes for hvert hold, så snart de har taget 10 omgange frem og tilbage. Klassens to bedste holds tider lægges sammen og du har nu klassens samlede resultat. Klassens samlede resultat registreres under jeres klasseprofil i det virtuelle univers.

HVORDAN OMREGNES KLASSENS RESULTAT TIL BADGES

For hver konkurrence er der fem såkaldte levels (niveauer) som de mulige resultater er inddelt i. Dvs. at for hver konkurrence opnår I et resultat, der enten ligger i level 1, 2, 3, 4 eller 5. Et resultat i level 1 udløser ét af hver badge, et resultat i level 2 udløser to af hver badge, osv. op til level 5, der udløser fem af hver badge.

Din klasse har fire uger til at opnå det bedst mulige resultat i hver af de fem konkurrencer. Jo mere klassen øver og dygtiggør sig i konkurrencerne, jo mere vil de også forbedre sig og kunne forbedre deres resultat. Øvelse gør mester, og jo bedre et resultat klassen opnår jo flere badges optjener I.