Vælg Emne triatlon hemmelighedernes-loeb

Hemmelighedernes løb

icons/agegroup.png
6.-8. klasse
icons/time.png
25 min.
icons/place.png
Ude
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/default.png
triatlon
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4-8 poster
  • Tilfældigt antal kegler eller ærteposer i forskellige farver
icons/goals.png

Formål

En aktivitet med fokus på strategi, konkurrence og puls.

Før I går i gang

  • Lav 4- 8 poster og placer dem mellem 50 og 400 meter fra start
  • Tildel kegle eller ærtepose point. F.eks. røde = 1 point, grønne = 2 point og gule = 3 point
  • Læg et vilkårligt antal kegler og/eller ærteposer, så pointantallet ved hver post er forskelligt
  • Alle stiller sig klar ved start

 

Om hemmelighedernes løb

I hemmelighedernes løb handler det om at samle så mange point sammen som muligt. Men det er ikke nok blot at kunne løbe hurtigt, I skal også være strategisk i forhold til, hvilken post I løber ud til og hvilken pointgivende kegle/ærtepose, I løber tilbage til start med.

Ved hver post er der placeret et vilkårligt antal kegler og ærteposer i forskellige farver. De farvede kegler og ærtepose tæller hver forskellige point. F.eks. kan røde kegler tælle 1 point, grønne kegler 2 point og gule kegler 3 point osv. Det samme gælder for ærteposerne.

Når I kommer ud til en post, vælger I én kegle/ærtepose, som I løber tilbage til start med, inden I løber videre ud til næste post. Er der ingen kegler eller ærteposer tilbage ved posten, når I kommer hen til den, skal I løbe tilbage til start igen, før I kan løbe ud til en ny post.

Det handler derfor om at være strategisk, når I vælger, hvilken post I løber til, og så skal I være hurtige for at nå ud til posten inden alle kegler/ærteposer er indsamlet af nogle andre.

Når starten går, løber I ud til en vilkårlig post, vælger en kegle eller ærtepose og løber tilbage til start. Dette gentages indtil der ikke er flere kegler eller ærteposer tilbage ved nogle af posterne. Den med flest point, når alle poster er tømt, vinder.