Vælg Emne svømning forhindringsbane

Forhindringsbane

icons/agegroup.png
2.-5. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Svømmehal
icons/leg.png
leg
icons/equipment.png

Udstyr

  • Alle redskaber
icons/goals.png

Formål

Målet er, at eleverne oplever at få medindflydelse, og dermed øget motivation for at udfordre dem selv i både bevægelse og elementskift.

Inddel eleverne i forskellige grupper. Hver gruppe skal fordeles ud i bassinet, hvor de selv skal lave deres egen forhindringsbane sammen. De får ca. 5 minutter til at finde redskaber og lave deres bane.

Derefter skal hver gruppe prøve hinandens baner.

Variationer:
Læreren kan bestemme, at der skal mindst være et sted, hvor man svømmer under eller over noget, eller at banen skal indeholde et elementskift.

Tip:
1. Brug svømmebriller hvis man ikke kan have åbne øjne under vandet.
2. Brug et bælte til dem, der er utrygge eller har problemer med at flyde.
3. Inddel holdende, så der er plads i bassinet til alle de forskellige forhindringsbaner.
4. Sæt god tid af til at kunne lave forhindringsbanen.
5. Giv grupperne forskellige fokuspunkter til deres bane. F.eks. En gruppe har vejrtrækning, en anden balance og et tredje hold bevægelse osv.