Vælg Emne roning stafet-hvad-gaar-hurtigst

STAFET – HVAD GÅR HURTIGST?

icons/agegroup.png
6.-8. klasse
icons/time.png
60 min.
icons/place.png
På skolen
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Papir
  • Blyant
icons/goals.png

Formål

Eleverne opnår forståelse for stafettens formål.
Eleverne udfører forskellige stafetter i praksis og reflekterer over udførelsen.

PRÆSENTATION AF ØVELSEN

Opmål en bane der er ca. 20 m lang. Eleverne skal igennem 3 stafetter, hvor de tilsammen skal tilbagelægge en distance på ca. 1200 m i hver stafet. Banens længde er ikke afgørende. Det vigtige er, at turens længde bliver længere og længere fra stafet til stafet. Den samlede distance skal være den samme for alle stafetterne.

Uddel en depeche til hver gruppe. Aftal hvordan depechen gives videre til næste løber. Eleverne må ikke overtræde den kegle (eller andet), der markerer, hvor der skal skiftes. Eleverne skal på skift stå for at tælle omgange for den person, der er i gang før dem, således at den der løber, ikke selv skal koncentrere sig om at tælle. Eleverne skal fortælle hvor mange omgange der er tilbage, eller hvor mange den der løber, har løbet. Hver omgang består af at løbe frem til en kegle (20 m), rundt om den og tilbage (20m), dvs. minimum 40 m ad gangen (se tegningen af banen på nedenstående billede). Eleverne skal igennem flere omgange, afhængig af hvor lang den samlede tur er pr. stafet

ØVENLSEN

 

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

Lad eleverne diskutere spørgsmålene i grupper.

  • Hvilken stafet var hurtigst?
  • Hvorfor tror I denne stafet var hurtigst?
  • Hvordan skal man disponere sine kræfter, afhængigt af hvor langt man skal løbe?
  • Hvilke andre faktorer kan spille ind på holdets samlede tid?