4 ØVELSER TIL HURTIGE SKIFT OG SAMARBEJDE

icons/agegroup.png
6.-8. klasse
icons/time.png
45 min.
icons/place.png
På skolen
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/equipment.png

Udstyr

  • Romaskine
  • Hulahopringe
  • Kegler
  • Bolde
icons/goals.png

Formål

Eleverne bliver bekendt med værdien af et effektivt skift, når det gælder om at komme først i et kapløb.
Eleverne ser vigtigheden i at kunne samarbejde.

FORMÅL MED ØVELSEN

Formålet er, at eleverne øver at “overtage depechen” fra en anden, og dermed holde hastigheden i romaskinen så høj som muligt. Eleverne skal arbejde med at tælle ned, eks 3-2-1 til et skift, for at optimere hastigheden på skiftet. På den måde bliver alle elever involveret, da nedtælling og fokus på øvelserne går på skift eleverne imellem. Målet er, at eleverne bliver bekendte med værdien af et effektivt skift, når det gælder om at komme først i et kapløb.

PRÆSENTATION AF ØVELSEN

Inddel i grupper à fem. Brug gerne samme gruppeinddeling gennem hele forløbet. Eleverne gennemfører forskellige stafetter, hvor de træner de hurtige skift og nedtælling, ligesom de senere skal gøre i romaskine stafet.

Lad eleverne lave alle øvelserne to gange med en god pause imellem hver, så de har mulighed for at optimere deres samarbejde. Når øvelsen er gennemført første gang, skal eleverne diskutere,
hvor de kan blive bedre. Er der nogen, som ikke har helt styr på deres rolle? Skal de have forklaret opgaven en gang mere?

ØVELSE

Øvelse 1.1
Hop i hulahopring
Gruppen skal sammen hjælpes ad med at få en løber/hopper hurtigst muligt ned til den anden ende af hallen. Hver gruppe får to hulahopringe, som løberen må stå i. Alle i gruppen skal hjælpe med at flytte ringene for løberen. Start holdene samtidigt ved at løberen står i første hulahopring på linje med de andre første løbere fra de andre hold. Resten af gruppen skal nu flytte den anden hulahopring op foran den første, så løberen kan hoppe her over i. Derefter hjælpes gruppen om at flytte

den første ring op foran igen, så løberen kan hoppe her over i. Sådan fortsættes indtil løberen er nået ned til den anden ende. Her byttes løber, og samme procedure kører så en gang til. Fortsæt frem og tilbage til alle har været igennem.

Noter tid for alle løbere.

Øvelse 1.2 Trillebørræs
Der er lavet en bane, hvor hvert hold har to kegler, som trillebørræset skal foregå imellem. Alle på holdet står ved den først kegle, bortset fra en enkelt, som står ved keglen i den anden ende af banen. En person lægger sig klar til at gå trillebør, og to andre holder hver sit ben. Der skal altid være to personer til at holde benene. Eleven i trillebøren skal nu gå så hurtigt som muligt op til keglen, hvor der skiftes til en ny person, der skal gå trillebør. Her byttes den elev ind, som stod og ventede ved den anden kegle, mens en anden bliver tilbage ved keglen. Stafetten er slut når alle på holdet har gået i trillebør. Bemærk ved ulige antal på holdet ender stafetten ved den anden kegle for enden af banen, og ved lige antal tilbage ender stafetten ved start keglen. Denne information kan hjælpe holdene til at forstå systemet i øvelsen.

Noter tid for alle grupper.

Øvelse 1.3 Mavebøjninger med makkere der holder fødderne fast på jorden.
Gruppen skal til sammen lave 100 mavebøjninger med fødderne på jorden, hvor to elever holder fødderne ned til jorden. Hver elev skal lave 10 mavebøjninger, hvorefter en ny kommer på gulvet. Mavebøjningerne skal laves på samme sted på gulvet. Markér f.eks. et område/felt med kegler, sjippetov, hulahopringe eller lign.. Der skal tælles højt, så alle er klar på, hvornår der skal skiftes.

Noter tid for alle grupper.

Øvelse 1.4 Positionsskift med 10 skift
To bolde ligger ved siden af hinanden. To elever holder fast på boldene, så de ikke triller væk. Der sidder én elev på hver sin bold, og én står klar til at springe ind på en bold. Læreren råber skift, og her skifter eleverne på boldene en gang til siden, så en bold bliver ledig til den ventende elev, og den anden skifter til en ny bold. Personerne, der holder boldene, skifter, når de nye personer sidder på boldene.

REFLEKTIONSSPØRGSMÅL

Lad eleverne diskutere spørgsmålene i grupper.

  • Kan I lave god rollefordeling?
  • Hvad skal der til, for at lave de mest effektive skift?
  • Hvilken betydning har kommunikationen på holdet?