Vælg Emne orienteringsløb traek-en-signatur-fortrolighed-med-kortets-signaturer

Træk en signatur

icons/agegroup.png
0.-0. klasse
icons/time.png
25 min.
icons/place.png
Ude
icons/leg.png
leg
icons/goals.png

Formål

At gøre eleverne fortrolige med kortets farver og signaturer, og hvordan disse ser ud i virkeligheden.

PRÆSENTATION AF ØVELSEN

De udklippede ”Signatur-sedler” lægges i en bunke på jorden med teksten nedad. Hver elev/par trækker en seddel, hvorefter sedlen lægges tilbage i bunken. Herefter finder eleverne en post på ”Alle-Post-Kortet”, som er placeret ved dette symbol, og løber hen til denne post. Hvis der ikke står en post ved den trukne genstand, f.eks. sand, skal eleverne finde nærmeste sandområde på kortet og løbe hen til det.
Da der er flere poster, som er placeret ved samme symbol, skal eleverne selv vælge, hvad for en af disse poster de vil løbe hen til.

Indsæt figur

Eleverne kan således vælge at løbe til den post som de først ser på kortet, men kan også vælge at kigge grundigere på kortet og finde den, der er kortest eller hurtigst at løbe til.
Alle eleverne starter på samme tid.
Det gælder om at nå så mange poster som muligt. Aktiviteten stopper når tiden er gået.

TIPS

Du kan udfordre eleverne ved at instruere dem i at løbe hen til det symbol, der repræsenterer enten den korteste afstand (bemærk, at den korteste afstand i fugleflugt ikke altid er den korteste at løbe på grund af bygninger osv.) eller det symbol, der kræver længst tid at nå til fods.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

Diskuter spørgsmålene i grupper.

  • Hvorfor valgte I lige netop at løbe til dette symbol på kortet? Var det hurtigst eller nemmest – Hvorfor?
  • Hvordan fandt I vej hen til posten?
  • Hvilke af kortets farver/signaturer kan man se på lang afstand i virkeligheden?