Vælg Emne orienteringsløb orienteringstagfat-orienteringsloeb-gennem-leg

Orienteringstagfat – Orienteringsløb gennem leg

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/goals.png

Formål

At eleverne får fundet mange poster, og får erfaring med, hvordan dette gøres hurtigst muligt.

Beskrivelse
I denne aktivitet løber alle elever parvis.
2/3 af elevparrene får udleveret et ”Alle-Post-Kort”. Parrene skal besøge så mange poster som muligt i den rigtige kronologiske rækkefølge. For at sikre, at de ikke løber i flok, skal par nr. 1 starte med post 1, par nr. 2 starte med post 2 og så fremdeles.
Den sidste 1/3 af elevparrene er fangere. De får således ikke udleveret et kort, men bliver forsynet med en overtræksvest. Fangerne skal forsøge at fange elevparrene med kort. Hvis et par med kort bliver fanget, bytter elevparrene roller.
Elevparret som overtager kortet fra de nye fangere, fortsætter derfra, hvor de nye fangere er kommet til. Dvs. er de kommet til og med post 14, fortsættes til post 15 osv.
Legen sættes i gang ved at alle parrene med kort sendes afsted først. Kort herefter sendes fangerne også afsted.
Det gælder om at finde flest poster.

 

Tips

  • Lav evt. regler for hvordan og hvornår parrene har helle, og altså ikke kan fanges (fx når man er ved en post), samt regler for hvis parrene ikke hele tiden følges ad, men bliver skilt.
  • Legen kan varieres ved at sætte krav til, at eleverne i stedet for kronologisk rækkefølge, skal opsøge posterne efter farven på genstandene (eks. alle sorte først, dernæst grønne osv.).

 

Gode Spørgsmål

  • Hvilken farve og hvilken signatur fandt I flest poster ved?
  • Var det sværere at finde vej til posterne når der var fangere? Hvorfor?
  • Hvilke af kortets farver/signaturer kan man se på lang afstand i virkeligheden?