Orienteringsløb som konkurrence
Formål
At eleverne prøver at løbe orienteringsløb som helmetode og i dets konkurrenceform.
Beskrivelse
Eleverne kan starte ud på to forskellige baner, som begge er lavet som helt almindelige orienteringsbaner. Banerne er således længere og har flere poster end de baner som eleverne har gennemført i de tidligere moduler. Eleverne kommer herved også til at være mere alene og på egen hånd.
Aktiviteten kan laves med tidtagning for at skabe yderligere konkurrence blandt eleverne, men kan også sagtens foregå uden dette.
Variation: Tag til et nærliggende Find vej i Danmark-tilbud for at udfordre eleverne i ukendt terræn, hvilket øger sværhedsgraden.
Indsæt figur
Tips
- Start én elev på hver af banerne på samme tid. Efter 30 sek startes de næste to elever, og dette gentages indtil alle er startet.
- Send eleverne ud på den næste bane, efterhånden som de kommer tilbage til mål, såfremt der er tid nok til dette.
Gode Spørgsmål
- Hvordan fandt du vej hen til posten?
- Kunne du have løbet endnu hurtigere/taget en endnu bedre vej til nogle af posterne?
- Hvilken post var den nemmeste – hvorfor? Hvilken post var den sværeste – hvorfor?