Vælg Emne orienteringsl��b forhindringsloeb

Forhindringsløb

icons/agegroup.png
0.-6. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • Sjippetove
  • Hække
  • Kegler
  • De naturlige forhindringer på skolens område eller andre redskaber
icons/goals.png

Formål

At træne løb i terræn, hvor der skal passeres forhindringer, accelereres og laves hurtige retningsskift.

Interval forhindringsløb

Eleverne skal gennemføre to forhindringsbaner efterfulgt af en kort pause. Dette gentages i en given tid. På forhindringsbane 1 skal eleverne skiftevis springe over en å (sjippetove), og kravle under en gren (hække). På forhindringsbane 2 skal eleverne skiftevis springe over en væltet træstamme (hække), og løbe zigzag igennem tæt skov (kegler). Ved at gøre forhindringsbanerne større i bredden, kan flere elever løbe igennem samtidig.
Lav eks. banen på en legeplads/brug de forhindringer, I har.

1. Læreren stiller forhindringsbanerne op.
2. Eleverne inddeles i grupper á 3.
3. Makker 1 gennemfører forhindringsbane 1. Makker 2 gennemfører
forhindringsbane 2. Makker 3 holder pause.
4. Makker 1 gennemfører forhindringsbane 2. Makker 2 holder
pause. Makker 3 gennemfører forhindringsbane 1.
5. Grupperne fortsætter således i stafet, indtil tiden er gået.
Variationsmulighed:
Fra A til B passeres forhindringer. Fra B til A spurtes tilbage. Ved
A holdes pause.