Vælg Emne håndbold kast-og-samarbejde-stoledans

KAST OG SAMARBEJDE – STOLEDANS

icons/agegroup.png
0.-6. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Hal
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/equipment.png

Udstyr

  • En bold pr. par

Eleverne er sammen to og to om en bold. Rundt på det markerede område er der placeret et antal markeringer, eller kegler, der svarer til det samlede antal par minus én.
Når legen startes, løber eleverne rundt i par på det markerede område. Det
er ikke tilladt at cirkulere bevidst rundt om en markering. Efter lidt tid klapper eller fløjter læreren, og eleverne skal nu hen og sætte en fod på en markering. Begge i parret skal røre den samme markering, og der må kun være ét par på hver markering. Ét par får ikke en markering. Dette par får en passende ’belønning’, inden de træder ind og er med i den næste runde. Det kan eksempelvis være at løbe hen til et bestemt sted og tilbage igen eller at lave fem englehop.

Det kan have en god effekt at ændre på antallet af markeringer undervejs samt at flytte rundt på dem. Det gør det mere interessant og skærper også elevernes koncentration og opmærksomhed.

Organisering:
20 elever kan sagtens være på en bane á 10 x 20 meter.
Området kan markeres med kegler eller afgrænses af streger på gulvet eller linjer
mellem to genstande såsom en lygtepæl og hjørnet af et træskur.

Justeringsmuligheder:
Har I mange bolde, kan hver enkelt elev have deres egen og løbe rundt og lave ’boldtricks’.
Dette fungerer bedst med en bold, der kan hoppe.