Vælg Emne Fodbold opvarmning

Drible-opvarmning der bliver til en fangeleg

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
4.-6. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • En bold til hver anden elev
  • Veste til at markere fangerne
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne bliver varme, mens de dribler, afleverer og orienterer sig med bold.

Underviseren opstiller en aflang bane ved hjælp af kegler som vist på figuren. Midterfeltet er et driblefelt, hvor eleverne skal drible med bolden fra den ene til den anden ende. Grøfterne i siden er områder, hvor bolden ikke må komme ud.
Eleverne inddeles i to grupper, som placerer sig i hver sin ende af banen.
Halvdelen af eleverne skal have en bold.
Til at starte med skal de elever, som har en bold, forsøge at drible ned til den anden ende uden at komme ud i grøfterne eller ramme de andre elever, der dribler. I modsatte ende giver eleven bolden videre til en, som ikke har en bold. Eleverne, der startede, får herefter en kort pause, inden de modtager en ny bold og dribler tilbage.

Efter 5 minutters spil vælges to fangere, som stiller sig i midterområdet (husk at skifte fangere undervejs). De øvrige elever skal nu igen drible fra den ene ende til den anden, mens fangerne skal forsøge at erobre boldene og sparke dem ud i grøfterne. Når en bold sparkes ud, skal eleven skynde sig at hente den ind i midterområdet og drible videre.

Justeringsmuligheder:

  • Sæt ekstra fangere ind.
  • Fangerne skal røre eleverne for at fange dem.
  • Indfør at fangerne skal have boldbesiddelse, inden de må skyde bolden ud.
  • I stedet for at skifte fangere på én gang, kan man vælge at skifte fangere, når en
    bold skydes ud i en grøft, således at den, der taber bolden, bliver fanger.
  • Man skal lave fem englehop, før man må komme på banen igen.