Forsvare egen kegle

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
4.-6. klasse
icons/time.png
13 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • To kegler eller anden form for markering pr. par.
  • Én bold pr. par
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne lærer at forsvare sin egen kegle. De skal hele tiden være tæt på modstanderen, kigge op, være klar og sørge for at skærme af så modstanderen ikke kan spille bolden mod keglen.

Eleverne inddeles i par, som spiller én mod én i intervaller á 20 sekunder.
Eleverne starter ved hver deres kegle (eller anden form for markering), som står i en afstand af ca. 10 meter. Den ene er forsvarer, og den anden er angriber. Angriberen starter med at have bolden. Ved startfløjtet skal angriberen forsøge at score ved at ramme forsvarerens kegle med bolden, mens forsvareren skal løbe op og møde angriberen og forsvare sin kegle.

Forsvareren skal sørge for, at der altid er max en armslængdes afstand mellem denne og modstanderen, og må derfor ikke stå og vogte over sin kegle.
Efter de 20 sekunder stoppes spillet, og eleverne bliver hvor de er. Hvis forsvarsspilleren er tæt nok på angriberen til at røre ham/hende, tildeles der et point. Angriberens eventuelle scoring giver også et point, og den, der har flest point til slut, vinder.
Efter ca. 20 sekunders pause, bytter spillerne roller. Den nye angriber
forsøger at score ved at ramme forsvarerens kegle.

Justeringsmuligheder:
Spil frit i de sidste 5 minutter, hvor begge må score. Dette giver mere intensitet. Byt
evt. modstandere undervejs.

Hvis ikke I har bolde nok, kan én angriber spille mod 2 forsvarsspillere, når I går til
frit spil, kan en stærk spiller spille mod to begyndere.