Vælg Emne fairplay rollespil-med-tilskuere

Rollespil med tilskuere

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
30 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/fairplay.png
fairplay
icons/equipment.png

Udstyr

  • Udstyr til et valgfrit spil
icons/goals.png

Formål

Eleverne skal opleve, hvordan tilskuerne kan påvirke det spil eller den konkurrence, man er i gang med. Eleverne får gennem øvelsen viden om fairplay og lærer om at tage ansvar og hensyn i idrætsfællesskaber

Sådan gør du

  • I skal dele jer op i tre hold.
  • To hold skal dyste i en idrætsgren – f.eks. floorball.
  • Det sidste hold skal være publikum og overvære kampen.
  • Publikum må kun heppe på det ene hold.

Refleksionsspørgsmål

  • Hvordan føles det, at der er nogle, der hepper på dig og dit hold?
  • Hvordan føles det, når ingen hepper på dig eller dit hold, men kun på det andet hold?
  • Har eleverne opdaget, at nogle af klassekammeraterne eller at du som dommer opførte sig anderledes?
  • Hvordan oplevede de, at klassekammeraterne agerede anderledes?
  • Hvordan reagerede de på de andres opførsel?

 

 

Variationer

  1. Giv to eller tre roller undervejs i spillet. Der kan være roller i alle tre grupper. Det er vigtigt, at de øvrige elever ikke ved, at nogle har roller, de skal spiller undervejs. Det er vigtigt at instruere de elever, der skal have en rolle. Rollerne kan være at:
    1. Snyde undervejs
    2. Råbe ad enten medspillere, modspillere eller af spillere generelt (hvis det er publikum)
    3. Brokke sig
    4. Være ekstra opbakkende og rose med- og modspillere
  2. Læreren kan gå ind og spille uretfærdig dommer. Det er vigtigt, at ingen elever kender til rollen.