Vælg Emne fairplay rollen-som-modstander

Rollen som modstander

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/case.png
case
icons/fairplay.png
fairplay
icons/goals.png

Formål

Eleverne skal overveje, hvordan de er en god og fair modstander. Eleverne får viden om, hvordan de er tager ansvar og udviser hensyn i idrætsfællesskaber. De lærer også om, hvordan de udviser samarbejdsevne i idrætslige aktiviteter.

Case A

Længdespringskonkurrencen er i gang i atletik til Skole OL. Eleverne, som ikke deltager i konkurrencen, står ved siden af banen og hepper på deres klassekammerat. Nogle elever forsøger at stresse eleverne fra andre skoler ved at håne og buhe ad dem, når de skal springe.

Elever fra andre skoler, inkl. din egen klasse, begynder at gøre det samme. For når de andre gør det, gør I det også.

Der er ingen lærere til stede.

  • Synes du, at det er okay at buhe af modstanderne?
  • Er det okay at buhe og håne, når de andre også gør det?
  • Hvad synes du er god opførsel over for modstanderne?
  • Hvem har ansvar for at gøre noget i situationen?
  • Der er en dommer til stede ved konkurrencen. Skal vedkommende gøre noget?

Case B

Du står i omklædningsrummet før en svømmekonkurrence. Du har taget to sæt badetøj med for en sikkerheds skyld.

Ved siden af dig står en konkurrent, som opdager, at vedkommende har glemt sit badetøj.
Uden det kan vedkommende ikke deltage i konkurrencen.

  • Hvad gør du?
  • Vil du låne dit badetøj ud til en konkurrent?

Case C

Der har netop været en svømmekonkurrence, hvor bl.a. Noah og Victor har kæmpet tæt, og Noah har vundet.

Da de kommer op af vandet, er Victor sur. Han begynder at snakke grimt om Noah ved at sige, at det er ufortjent, at Noah vinder, fordi han ikke er god nok, og at han har snydt sig til sejren.

Noah hører ikke noget af det, da han er ved at få medalje overrakt imens.

  • Du er ven med Victor. Hvad gør du?
  • Du er ven med Noah. Hvad gør du?
  • Du er ven med både Victor og Noah. Hvad gør du?