Vælg Emne fairplay respektfulde-loesninger-paa-etiske-dilemmaer

Respektfulde løsninger på etiske dilemmaer

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
45 min.
icons/place.png
Inde
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/fairplay.png
fairplay
icons/goals.png

Formål

Formålet er at eleverne kritisk tager stilling til etiske problemstillinger, og reflekterer over, hvordan man bedst muligt handler med integritet og viser respekt for andre.

To dilemmaer og ekstra hvis der er mere tid

I denne øvelse introduceres konceptet ’integritet’  for eleverne.

Dilemma 1 præsenteres for klassen.

Du spiller en fodboldkamp med dine klassekammerater. Kampen er næsten slut. Dit hold er ved at tabe kampen med et mål. Din lærer er ikke opmærksom. Du indser at du kan udligne kampen, hvis du overtræder en regel. Ingen ser det.

Eleverne opdeles i små grupper, hvor de diskuterer følgende spørgsmål:

  • Vil du bryde regler?
  • Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvilke tanker vil du gøre dig efterfølgende, hvis I spiller uafgjort efter du havde overtrådt reglerne?
  • Hvordan vil du have det efter kampen hvis I tabte – men at du spillede efter reglerne?
  • Hvad tænker du er den mest respektfulde løsning på dette dilemma?

Der opsamles i plenum, hvor eleverne har mulighed for at præsentere deres løsning på dilemmaet foran resten af gruppen.

Herefter påbegyndes dilemma 2.
Eleverne går igen ud i deres små grupper, og dilemma 2 præsenteres:

Modstanderholdet er i boldbesiddelse og er hurtigt på vej ned for at score. Din træner siger, at du skal lade som om du er blevet skadet for at få stoppet spillet.

Og eleverne diskuterer følgende spørgsmål:

  • Vil du gøre som din træner siger?
  • Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er det ok at fingere en skade, når det er ens træner der beder en om det?
  • Hvordan vil du have det, hvis du vælger at gøre som din træner siger, og fingere en skade?
  • Hvad hvis det at du fingerede en skade gjorde at I vandt kampen – ville det så være ok?
  • Hvad er den respektfulde løsning på dette dilemma?

Der opsamles atter i plenum, hvor eleverne har mulighed for at præsentere deres løsning på dilemmaet foran resten af gruppen.

Som afslutning på øvelsen kan man give eleverne dagligdagsdilemmaer, som eleverne kan diskutere i grupperne, og hvor man opsamler i plenum.

F.eks.

  • Du har glemt at lave dine lektier. Du ved din lærer bliver vred, men du har mulighed for at skrive af fra en klassekammerat. Hvad gør du?
  • Du ser nogle af dine klassekammerater laver hærværk i skolegården. De kalder på dig og vil have dig til at være med. Hvad gør du?
  • Du siger i klassen at du vil spille fodbold. Rigtig mange af dine klassekammerater vil være med. Faktisk er I nu for mange og der er nogle som ikke er særlig gode til at spille fodbold. Hvad gør du?