Vælg Emne fairplay respektfuld-opfoersel

Respektfuld opførsel

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
45 min.
icons/place.png
Inde
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/fairplay.png
fairplay
icons/equipment.png

Udstyr

  • Video
icons/goals.png

Formål

Formålet er at hjælpe eleverne med at identificér respektfuld opførsel, og bruge det i forhold til dårlig opførsel.

Respektfuld opførsel mod dårlig opførsel

Øvelsen starter med en samtale i plenum, hvor eleverne bliver spurt om:

  • Hvordan ser respektfuld opførsel ud?
  • Kan I vise det?
  • Hvordan er det anderledes end dårlig opførsel?
  • Fortæl om en gang du udviste respekt i klassen, derhjemme eller lign.
  • Hvordan føler du det, når du viser respekt?
  • Hvordan føler du det, når du viser disrespekt?
  • Hvad betyder det ”at gøre sig fortjent til respekt”

Herefter viser læreren et videoklip eller læser en passage, hvor en person opfører sig ukorrekt/uetisk/disrespektfuld.

Når klippet/passagen er færdig tales der om følgende spørgsmål:

  • Hvordan opførte karakteren sig?
  • Hvilken følelse kunne man forestille sig han/hun havde indeni?
  • Var personens reaktion i forhold til situationen i orden? (hvorfor/hvorfor ikke)
  • Opnåede personen det han/hun ville?