Vælg Emne fairplay hvem-vinder-stafetten

Hvem vinder stafetten?

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/fairplay.png
fairplay
icons/equipment.png

Udstyr

  • 5-6 teskeer
  • 5-6 golfbolde
  • 5-6 bordtennisbolde
  • 10-12 kegler
icons/goals.png

Formål

Eleverne prøver på egen krop, hvordan en konkurrence kan være uretfærdig. Eleverne får gennem øvelsen viden om fairplay.

Sådan gør du

  • I skal dyste mod hinanden i en stafet. Del jer op i hold med 5-6 på hvert hold.
  • Alle fra hvert hold skal én efter én transportere en golfbold på en spiseske ned til en kegle og tilbage.
  • I må naturligvis ikke holde på bolden undervejs.
  • Holdet, hvor alle på holdet først har gennemført, vinder.
  • Nu får et af holdene i stedet for en spiseske og en golfbold en teske og en bordtennisbold til at gennemføre stafetten.

Refleksionsspørgsmål

  • Hvem vandt og hvorfor?
  • Hvordan er der forskel på at konkurrere med spiseske/golfbold og teske/bordtennisbold?
  • Er det unfair, at holdene ikke har de samme betingelser for at deltage? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvad ville du gøre, hvis du deltog i en konkurrence, hvor forholdene var forskellige for deltagerne/holdene?
  • Hvilke former for snyd i de forskellige idrætter kan skabe ulige forhold og evt. ødelægge konkurrencen?

Variationer

  1. Lad eleverne løbe stafet, hvor det ene holds kegle er tættere på end det andet holds.
  2. Lad der være et forskelligt antal elever på hvert hold, og alle skal løbe én tur hver.