Vælg Emne fairplay hvem-vinder-loebet

Hvem vinder løbet?

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Ude ller inde
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/fairplay.png
fairplay
icons/equipment.png

Udstyr

  • Kegler
icons/goals.png

Formål

Eleverne får viden om fairplay og lærer at samtale om vinder- og tabersituationer.

Sådan gør du

  • I skal løbe mod hinanden to og to, og det handler om at komme først i mål.
  • I skal helst gå sammen med en, så i har nogenlunde samme niveau.
  • Den ene af jer må løbe direkte til mål, mens den anden halvvejs bliver bedt om at stoppe op og holde fem sekunders pause, før han/hun må løbe videre.

Refleksionsspørgsmål

  • Hvem vinder løbet og hvorfor?
  • Hvordan føles det at være løberen, der uden udfordringer kan løbe?
  • Hvordan føles det at være løberen, der har udfordringer undervejs?
  • Hvad vil du gøre, hvis du oplever denne form for snyd eller andre former for snyd i en konkurrence?
  • Hvilke former for snyd kan ødelægge en konkurrence

Variationer

  1. Lad den ene elev starte fem sekunder før den anden.
  2. Er der adgang til en løbebane, der er rund, skal den ene kun løbe i inderbanen og den anden i yderbanen.
  3. Den ene elev løber almindeligt, mens den anden skal løbe med f.eks. en vægtskive eller noget andet, der vejer.