Vælg Emne Fairplay forstaaelse-af-inklusion-og-eksklusion

Forståelse af inklusion og eksklusion

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
45 min.
icons/place.png
icons/fairplay_aktiviteter.png
Aktiviteter
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/equipment.png

Udstyr

  • Hulahopringe
icons/goals.png

Læringsmål

Formålet er at give eleverne kendskab til begreberne og følelserne af inklusion og eksklusion.

Først refleksion, herefter leg og til sidst debat

Eleverne bliver bedt om inde i sig selv at reflektere over, om de kan huske en situation i skolen, hvor de blev ’holdt udenfor’ en leg eller ikke måtte/kunne deltage.

Når refleksionstiden er gået, bedes eleverne dele deres oplevelser i plenum.
”Hvordan føles det at være udenfor?”

Eleverne får forklaret, at når nogen kommer udefra og ikke må deltage, bliver de ekskluderet. Og når nogen kommer udefra og deltage hedder det inkluderet.

Hulahopringe placeres rundt i lokalet. Der placeres samme antal HH-ringe som der er elever.
Når musikken starter begynder eleverne at klappe i hænderne i takt til musikken mens de bevæger sig rundt i lokalet.

Runde 1.
Når musikken stopper, skal eleverne løbe over til en ring, og sætte (mindst) en fod ind i ringen. Der kan godt være flere elever med en fod i samme ring.

Inden musikken startes igen fjernes 1-2 ringe. Eleverne danser igen rundt når musikken starter. Når musikken stopper, finder eleverne en ring at sætte sin fod i. (Der må stadig være flere elever i en ring)

Dette fortsættes to – tre runder mere.

Runde 2.
I runde to følges strukturen fra før, men denne gang, må der kun være én fod i hver ring, når musikken stopper. De elever der ikke når at finde en ring at placere foden i er ude, og skal nu træde ud af ”banen”.

Dette element i legen skal demonstrere eksklusions-konceptet.

Legen sluttes med endnu en runde 1., så alle børn igen inkluderes.

Til sidste samles alle eleverne og taler om:
– Hvornår var du inkluderet/ekskluderet?
– Hvad følte du da du var inkluderet?
– Hvad følte du da du var ekskluderet?
– Ændrede legen sig for dig, da du blev ekskluderet?
Samtalen bruges som springbræt til en diskussion om gode vaner i skolegården, og hvordan det er vigtigt at inkludere frem for at ekskludere sine klassekammerater i leg.