Forside fairplay aktiviteter case Boldkast

Rollen som medspiller

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Inde eller ude
icons/type_case.png
case
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal reflektere over og tale om, hvordan man er en god medspiller. Eleverne får viden om deres ansvar og hensyn i idrætsfællesskaber.

Case A

En række klasser konkurrerer i roning i romaskine. Hver klasse stiller med et hold, der skal ro så langt som muligt på tid.

En meget engageret klasse stiller med et hold, som er indstillet på at vinde konkurrencen.

Julie, Emma og William har roet, og Oscar sætter sig til at ro i romaskinen. Han kan ikke holde samme fart som de andre, og flere klassekammerater vil have ham ud af romaskinen igen.

William sætter sig igen i romaskinen, og i løbet af konkurrencen får Oscar ikke lov til at ro igen.

  • Hvad gør du som klassekammerat, der er tilskuer?
  • Hvad gør du, hvis det er din holdkammerat, der ikke ror lige så hurtigt som dig?
  • Hvad gør du, hvis det er dig, der ror langsomt?
  • Bør læreren gøre noget? Hvis ja, hvad?

Case B

Din klasse skal løbe stafet i atletikkonkurrencen. Med på holdet er Christian, som er overvægtig. Han er i gang med et vægttab og er kommet i meget bedre form end før.

Alligevel løber Christian ikke lige så hurtigt som de fleste andre i klassen. Det ved han godt og er usikker på sig selv i situationen. Du har hørt et par af dine venner fra klassen kommentere på hans langsomme tempo før konkurrencen.

  • Hvordan reagerer du på dine venners kommentarer?
  • Hvad mener du om, at alle skal deltage i konkurrencen – også selvom de ikke er hurtige?
  • Hvordan kan man gøre det til en god oplevelse for Christian at være med i konkurrencen, når han er usikker i situationen?
  • Hvordan kan læreren italesætte, at alle skal være deltage ved konkurrencen, uden at udstille Christian?

Case C

Din klasse skal deltage i holdstafet i svømning med et hold på fire elever. Læreren spørger, hvem der kunne tænke sig at deltage og vælger, ud af dem, Sofie, Clara, Ella og Frida til at svømme. Clara og Frida protesterer og siger, at de ikke vil svømme med Sofie, fordi hun svømmer langsomt og bruger bælte.

Sofie bliver ked af det og løber sin vej, mens Clara og Frida griner af situationen, og et par andre fra klassen fniser med.

  • Hvad gør du som klassekammerat, der overværer situationen?
  • Hvad gør du over for Clara og Frida? – Hvad kan der ske, hvis du gør noget? (både godt og skidt)
  • Hvad gør du over for Sofie? – Hvad kan der ske, hvis du gør noget? (både godt og skidt)
  • Hvad gør du over for Ella?
  • Bør læreren gøre noget? Hvis ja, hvad?