Forside fairplay aktiviteter case Huskeløb

Opførsel på banen

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/type_case.png
case
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne får viden om og kan samtale om taber- og vindersituationer. Eleverne får viden om fairplay og lærer at handle i overensstemmelse med fairplay.

Case A

Du deltager i 400 m finaleløb ved Skole OL Atletik. Du løber alt, hvad du kan og prøver at hænge på de tre foran dig, men du er hele tiden en 3-4 meter bag nummer 3.

Cirka halvvejs rundt på banen vrider din modstander, der ligger som nummer 2, om på foden og falder. Nu har du chancen for at komme op blandt medaljetagerne.

Da du når op til vedkommende, kan du se, at vedkommende har rigtig ondt og bliver helt hvid i hovedet. Der er voksne på vej, men de er lige nu ikke i nærheden, da I er længst væk på banen.

  • Hvilke valgmuligheder har du?
  • Hvilke konsekvenser har de forskellige valgmuligheder?
  • Hvad gør du?

Case B

Du deltager i crawl i Skole OL Svømning. Du er rigtig god til at svømme og forventer at vinde dit svømmeheat. Da heatet bliver sat i gang, kan du ikke finde den rytme, du plejer, og du kan mærke, at du svømmer langsommere end normalt. Det ender med, at du bliver nummer fire i heatet.

Da du kommer op af vandet, er du sur, kaster badehætte og svømmebriller af sted og rammer et par andre svømmere. Du går heller ikke over og ønsker vinderen tillykke med sejren.

  • Hvad synes du om din egen opførsel?
  • Er det i orden at være sur over at have tabt?
  • Hvordan er det i orden at reagere?
  • Bør du gøre noget, når du er kommet ned på jorden igen?

Case C

Du deltager i boldkast ved Skole OL Atletik. Du har kastet ganske godt, men en af dine modstandere har kastet lidt bedre end dig og står til at vinde.

Dit sidste kast er godt, men ikke helt nok til at komme forbi din modstander. Ved en fejl får dommeren skrevet forkert, så dit kast er længere, end du faktisk har kastet. Du står nu til at vinde konkurrencen.

  • Hvilke valgmuligheder har du?
  • Hvilke konsekvenser har de forskellige valg?
  • Hvad gør du?