Forside fairplay aktiviteter øvelse Keglevendeleg

Hvilket hold får flest boldberøringer?

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/type_oevelse.png
øvelse
icons/equipment.png

Udstyr

  • En bold
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne prøver på egen krop, hvordan en konkurrence kan være unfair. Derigennem får eleverne viden om fairplay.

Sådan gør du

  • Del jer i to hold, der er nogenlunde lige i niveau. Men hvor det ene hold har to til tre personer mere på holdet.
  • I skal nu spille et boldspil, hvor i enten kaster til hinanden, sparker bolden til hinanden eller lignende.
  • Det gælder nu om at holde på bolden og få flest boldberøringer i træk pr. hold og undgå, at det andet hold får bolden.

Refleksionsspørgsmål

  • Hvilket hold får flest boldberøringer?
  • Hvad betyder det for spillet, at det ene hold har flere spillere end det andet?
  • Er det snyd, at det ene hold har flere spillere end det andet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Kan man vinde over et hold, der har denne form for ulige fordele? Evt. hvordan?
  • Hvad vil du gøre, hvis du oplever denne form for ulige forhold i en konkurrence?
  • Hvilke former for snyd kan være med til at ødelægge konkurrencen?

Variationer

  1. Spil med samme antal spillere på hvert hold, men lad det ene hold få dobbelt antal point pr. berøring.
  2. Lad det ene hold spille med ørepropper.