Vælg Emne dans marionetter-danser

Marionetter danser

icons/agegroup.png
4.-6. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Inde
icons/dans_25.png
25
icons/opvarmning.png
opvarmning
icons/goals.png

Læringsmål

Formålet med denne øvelse er at at eleverne bruger siger JA til hinanden, mens de med usynlige snore danser med hinanden. Niveau og erfaring spiller ingen rolle.

Start med en introduktion

Forklar eleverne, at marionetdukker har strenge bundet til forskellige kropsdele, og at dukken bevæger sig ved, at dukkeføreren trækker i strengene.

Giv eksempler på hvordan eleverne, i par eller i en gruppe, kan lege dukkefører og dukke(r). I praksis kan du vise øvelsen, ved at du, som dukkefører, hiver i en imaginær streng og løfter en anden persons (dukkens) arm. Brug håndgestus til at vise, hvornår du hiver og slipper strengen. Vis også eksemplet, hvor du hiver i strengen og igangsætter en bevægelse, der fortsætter. Tilsvarende at starte en snurretop, der drejer i den retning, du har hevet og efter kort tid står stille igen.

Sådan gør I

I går sammen to og to.

Den ene starter med at være dukkefører og den anden er marionetdukken. Start med at udforske simple bevægelser, som at løfte armen på “dukken”. Når I godt inde i dukkeførerrollen, kan i gå videre med sværere bevægelser.

Byt roller efter 2-3 minutter.

Inspiration til bevægelser

  • Bevæg forskellige kropsdele ved at lege, at strengen er bundet til f.eks. arme, ben, næse, fod, mave, skuldre, ryg, hjertet m.m.
  • Bevæg kropsdelene i forskellige retninger i rummet.
  • Drej
  • Vær både oppe og nede på gulvet.
  • Skift mellem hurtige og langsomme bevægelser.