Vælg Emne Challenges den-svaevende-ballon-challenge

Den svævende – Ballon Challenge

icons/agegroup.png
Alle klassetrin
icons/time.png
5 min.
icons/place.png
Inde
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4x balloner
  • Kegler
  • Stopur
icons/goals.png

Færdigheder

Speed6_48px
Hurtighed
Precision4_48px
Præcision
Timing4_48px
Timing
Motor Skills4_48px
Motorik og kropsforståelse

Kan din klasse holde gang i den?

Se videoen med introduktion til Ballon Challenge!

 

Hvordan gennemføres konkurrencen?

Inddeling af hold
Del din klasse ind i 4 grupper med minimum 3 elever i hver gruppe. Vi opfordrer til, at der både er piger og drenge i alle grupperne. 

Opstilling af baner
Der skal laves en bane til hver gruppe.
Hver gruppe stilles op på en række bag en kegle. 4* meter foran keglen har hver gruppe et 2 x 2 meter felt, hvor de skal holde en ballon oppe i luften.

* Variation:

  • 0.-3. klasse: 3 meter
  • 4.-8. klasse: 4 meter

Selve konkurrencen
Eleverne i grupperne skal holde ballonen i luften ved skiftevis at slå ballonen op i luften. Konkurrencen går ud på, at grupperne skal få så mange berøringer/slå så mange gange til ballonen som muligt. Rammer ballonen jorden, ryger den uden for feltet, eller rammer en elev den mere end én gang, startes der forfra med at tælle. De har 5 minutter til at få så godt et resultat som muligt.

Første elev stiller sig ind i feltet med ballon i hånden. Når startskuddet lyder, startes tiden og eleven, der står i feltet, slår ballonen op i luften. Herefter går eleven ud af feltet og ned bag rækken igen. Så snart den første elev har slået til ballonen, må den næste elev i rækken løbe fra startkeglen ind i feltet og slå til ballonen. Sådan fortsættes der.

  • Der må kun være én elev inde i feltet ad gangen
  • Eleven, der slår til ballonen, skal have mindst én fod i feltet
  • Eleven i feltet har kun én berøring

Det samlede resultat
Efter 5 minutter noteres hver gruppes højeste antal sammenhængende berøringer. De fire gruppers resultater lægges sammen.

Hint: Det kan være svært at holde styr på 4 holds berøringer på samme tid. Få evt. eleverne til at tælle højt. Og få dem til at skrive det ned undervejs, evt. i forbindelse med et afbrudt forsøg, hvor der skal tælles forfra.