Vælg Emne Bordtennis tango-for-dansemus

Tango for dansemus

icons/agegroup.png
2.-5. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Inde
icons/aktivitet.png
øvelse
icons/equipment.png

Udstyr

  • 1-2 bat pr. elev
  • En bordtennisbold pr. elev
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skærper fokus på makkeren og vedkommendes bevægelse.
Samarbejde og relationer.

  • Inddel jer i par.
  • I skal hver have et bat og hvert par skal have én bold.
  • Stil jer overfor hinanden og i stedet for, at I holder om hinanden med armene, så har I begge et bat i hånden, som holdes foran maven med baghåndsiden vendt mod partneren.
  • Imellem jeres bat ligger bolden fastklemt.
  • Jeres modsatte arm holder I strakt ud og holder i hånd.
  • Sæt tangomusik på og lad dansen begynde.
  • Byg en serie op, hvor I først danser lige frem, bytter rundt på bat i hænder og danser tilbage igen.
  • Næste gang tager I en svingom halvvejs ud og halvvejs hjem.
  • Taber I bolden, samler I den op og danser videre.

Variation

  1. I kan holde battene i den strakte hånd, og bolden ligger fast mellem battenes forhåndsside. Jeres anden arm bruger i til at holde om hinanden.
  2. I kan også prøve, at I har et bat i begge hænder, og dermed to bolde i skal holde fast mellem battene.
  3. I kan også variere danseretningen fx i en firkant, hvor I ved hvert hjørne skal foretage 360° drejning (svingom), før I danser videre.

     

Refleksion

  1. Hvordan oplevede du/I at danse tango? Fx var det sværere, end du/I troede?
  2. Hvordan regulerede du/I bat, så I holdt bolden imellem jer?