Vælg Emne Bordtennis rundt-om-bordet

Rundt om bordet

icons/agegroup.png
2.-5. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Inde
icons/opvarmning.png
opvarmning
icons/equipment.png

Udstyr

  • Bordtennisbat pr. elev
  • Bordtennisbolde
  • 1-4 bordtennisborde
  • Evt. papir og skriveredskaber
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne samarbejder om at holde bolden i gang på bordet.

  • Start med at fordele jer ved bordene og stil jer i en række ved hver bordende. Sørg for, at I er ca. lige mange i hver række.
  • Den række, hvor I er flest, starter spillet. Bolden sættes i spil med en serv.
  • I løber rundt om bordet og ind i køen efter at have spillet bolden.
  • Se, hvor mange gange I kan få bolden over nettet i træk? Der er ingen, der ”dør” eller går ud.
  • I kan selv tælle boldene eller lade en af jer tælle højt. Når en bold går tabt, starter tællingen forfra.

Variation

  1. Lav forhindringer, som eleverne skal løbe over eller forbi på vejen frem i køen.
  2. Byt om på nogle af eleverne i grupperne eller snak med eleverne om nye måde at inddele på, fx piger og drenge eller efter færdighed med bold og bat eller noget helt tredje.
  3. Spil med, at elever dør og går ud, og at de lægger deres bat på bordet, altså der spilles med battene liggende på bordet som forhindringer. Når et bat til pågældende elev bliver ramt, er vedkommende elev med i spillet igen.
  4. Spil med, at det gælder om at slå hinanden ud. Hver elev kan have to liv. De to sidste elever tilbage kommer i finalen og spiller til 3 point – ligesom traditionelt rundt om bordet.
  5. Hvis der er mere end et bord: Spil med, at det bord, der har fået flest bolde over nettet, er vinderbordet.

Refleksion

  • Som lærer: Iagttag vinder- og taberreaktioner blandt eleverne og noter dem eller husk dem.
  • Tag en snak med eleverne om reaktionerne efter øvelsen.

Forslag til spørgsmål:

  1. Hvordan oplevede du/I at samarbejde i rundt om bordet?
  2. Hvordan opleves samarbejdet i klassen?
  3. Hvordan oplevede du/I vinder- og taberreaktionerne?
  4. Hvordan påvirkede andres vinder- og taberreaktioner dig?