Ram plet!

icons/agegroup.png
2.-5. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Inde
icons/konkurrence.png
konkurrence
icons/equipment.png

Udstyr

  • Min. 10 bat
  • 100 bordtennisbolde
  • 10 spande (35-40 cm i diameter)
  • Papir og blyant til eleverne
icons/goals.png

Formål

Eleven lærer at koncentrere sig, øje-hånd-koordination og fokus.

En bold siges at være verdens bedste legetøj, og det gælder også, selvom det er en bordtennisbold. Nu gælder det om at ramme plet i spanden.

  • Sæt en skraldespand el. lign. frem og mål 2 meter fra en linje til spandens centrum.
  • I har et bat og 10 bolde klar, når det er jeres tur til at ramme plet.
  • I kan fx have 10 spande og 100 bolde klar.
  • Resten af klassen er boldopsamlere indtil i bytter.
  • Der er 10 boldforsøg til hver – men ingen tidsramme.

Se video af konkurrencen:

Scorekort

  • Hvor mange bolde kan I hver i sær slå i spanden med battet?
  • Notér jeres score og gem den til næste gang I skal ramme plet – har I forbedret jer?

Hvilken score får I?

  • 0-1 bolde = begynder
  • 2-3 bolde = øvet
  • 4-5 bolde = rutineret
  • mindst 6 bolde = mester

Træningstips

  • Prøv med lukkede øjne at skyde med samme slagkraft 3-5 ens bolde et vilkårligt sted ca. 2 meter væk (uden spand). Din makkeren, der opsamler bolde, kigger efter, om boldene lander det samme sted hver gang. Hvis der er langt mellem, hvor boldene lander, kan I øve jer I at slå flere ens bolde med lukkede øjne.
  • Hvis du gentagne gange skyder ved siden af (til siden), så prøv at flytte forreste ben forsigtigt i samme retning, som der, hvor bonden skal ramme. Prøv først uden spanden.
  • Hvis du gentagne gange skyder for langt eller for kort, så skal du prøve at regulere slagkraften ned eller op. Prøv også uden spand.
  • Hvis ikke bolden ryger i spanden, så reguler kraften så meget, at du både prøver skyde alt for langt og alt for kort. SÅ kan du prøve at finde en middelkraft, som gerne skulle være der, hvor spanden er.

Refleksion

  1. Oplevede du/I at ramme med bolden i spanden? Var det sværere, end du/I troede?
  2. Hvordan forsøgte du at regulere slagene, så bolden kom tættere på spanden?
  3. Hvad tænker du/I, at der skal til, hvis man skal forbedre sig?