Vulkan-tagfat



Udstyr

Formål
At skabe relationer mellem eleverne
At følge og acceptere reglerne
At bevæge sig med lavt tyngdepunkt, fornemme tyngdepunktet samt lave retningsskift
Beskrivelse:
3-5 elever udpeges til at være fanger. De andre elever skal undgå at blive fanget. Alle eleverne løber på stregerne i hallen med sidelæns chassé. De må ikke hoppe mellem stregerne. Læreren starter og stopper legen. Der skiftes bevægelsesmønster 2-3
gange og hver tur er 2-3 minutter. Bevægelsesmønstrene kan f.eks. være:
forlæns løb, baglænsløb, krydsløb, gadedrengeløb.
Historien bag:
Fortæl eleverne, at de er på en vulkan. Den eneste måde at undgå at falde ned i den
glødende lava er ved at løbe på vulkanens krater.
Vigtigt for at legen fungerer:
- Tilpas antal fangere så intensiteten er høj – ca. 1 fanger pr. 6-8 elev.
- Læreren giver plads til, at eleverne fra tid til anden bevæger sig som de
har lyst, men holder fast i, at de skal prøve at udføre bevægelserne som
anvist. - Læreren kommer med opmuntrende feedback
Justeringsmuligheder:
- Eleverne må hoppe mellem stregerne.
- Fangerne har en skum- eller fjerbold, der må kastes med for at ”fange” de andre.
Rammer bolden ikke, samler fangeren den op og fortsætter med at være fanger. - Del eleverne i grupper med 6 elever og udfør legen på hver deres badmintonbane.
Bevægelsesmønstret er sidelæns chassé eller med ansigtet vendt mod
nettet.