Vælg Emne badminton vulkan-tagfat

Vulkan-tagfat

icons/agegroup.png
0.-6. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Inde
icons/leg.png
leg
icons/equipment.png

Udstyr

icons/goals.png

Formål

At skabe relationer mellem eleverne
At følge og acceptere reglerne
At bevæge sig med lavt tyngdepunkt, fornemme tyngdepunktet samt lave retningsskift

Beskrivelse:
3-5 elever udpeges til at være fanger. De andre elever skal undgå at blive fanget. Alle eleverne løber på stregerne i hallen med sidelæns chassé. De må ikke hoppe mellem stregerne. Læreren starter og stopper legen. Der skiftes bevægelsesmønster 2-3
gange og hver tur er 2-3 minutter. Bevægelsesmønstrene kan f.eks. være:
forlæns løb, baglænsløb, krydsløb, gadedrengeløb.

Historien bag:
Fortæl eleverne, at de er på en vulkan. Den eneste måde at undgå at falde ned i den
glødende lava er ved at løbe på vulkanens krater.

Vigtigt for at legen fungerer:

  • Tilpas antal fangere så intensiteten er høj – ca. 1 fanger pr. 6-8 elev.
  • Læreren giver plads til, at eleverne fra tid til anden bevæger sig som de
    har lyst, men holder fast i, at de skal prøve at udføre bevægelserne som
    anvist.
  • Læreren kommer med opmuntrende feedback

Justeringsmuligheder:

  1. Eleverne må hoppe mellem stregerne.
  2. Fangerne har en skum- eller fjerbold, der må kastes med for at ”fange” de andre.
    Rammer bolden ikke, samler fangeren den op og fortsætter med at være fanger.
  3. Del eleverne i grupper med 6 elever og udfør legen på hver deres badmintonbane.
    Bevægelsesmønstret er sidelæns chassé eller med ansigtet vendt mod
    nettet.