Vælg Emne badminton hvem-er-hurtigst-og-staerkest-fjerbold-og-ketsjer

Hvem er hurtigst og stærkest (Fjerbold og ketsjer)

icons/agegroup.png
0.-6. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Inde
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Pr. par: 1 ketsjer og 1 fjerbold.
icons/goals.png

Formål

At træne de lærte teknikker, mens der er fart på
At have det sjovt med en konkurrence, mens der øves badminton
At træne grundlæggende tekniske færdigheder: Primært rotation i underarm
og løst greb

Beskrivelse:
Alle eleverne samles i den ene ende af hallen, hvor de går sammen i
makkerpar. Den ene elev løber til den anden ende af hallen og tilbage, mens der jongleres
med en fjerbold. I ventetiden udfører makkeren en styrkeøvelse. Der
kan evt. tælles højt hvor mange gentagelser der udføres. Når løberen er
tilbage ved makkeren byttes der roller. Hver elev skal samlet løbe/styrke
fire gange. Der laves følgende styrkeøvelser: mavebøjning, rygbøjning,
armstrækning og englehop.

Historien bag:
Fortæl eleverne, at de skal ud og konkurrere i, hvem der kan løbe hurtigst og tage
flest styrkeøvelser. For at lykkes er det vigtigt, at de anvender de badmintonteknikker,
som de har lært.

Vær opmærksom på:

  • Der er tilpas afstand mellem de elever som løber frem og tilbage, så de
    ikke løber sammen.
  • Hold de elever som udfører styrkeøvelser til ilden, da de godt kan komme
    til at kigge efter dem som løber.
  • Kom med opmuntrende kommentarer til eleverne, så de motiveres til at
    løbe så hurtigt som muligt samtidig med at de gør det rigtigt med ketsjer
    og fjerbold.

 

Justeringsmuligheder:

  1. Gør øvelsen lettere ved at fjerbolden skal ligge på ketsjeren.
  2. Gør øvelsen lettere ved at eleven server bolden frem ad hver gang i stedet for at
    jonglere.
  3. Eleverne er tre sammen, hvor en løber og jonglerer, mens de to andre laver styrkeøvelser, men som makkerøvelser, se
    eksempler på dette i øvelsen: Ninja-træning.