Vælg Emne Badminton hvem-er-hurtigst-og-staerkest-ballon-og-ketsjer

Hvem er hurtigst og stærkest (ballon og ketsjer)?

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
4.-6. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
Inde
icons/aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 1 ketsjer og 1 ballon pr. par
icons/goals.png

Læringsmål

At træne de lærte teknikker, mens der er fart på
At have det sjovt med en konkurrence, mens der øves badminton
At træne grundlæggende tekniske færdigheder: Primært rotation i underarm
og løst greb

Beskrivelse:
Alle eleverne samles i den ene ende af hallen, hvor de går sammen i makkerpar.
Den ene elev løber til den anden ende af hallen og tilbage, mens der jongleres
med en ballon. I ventetiden udfører makkeren en styrkeøvelse. Der kan evt. tælles højt hvor mange gentagelser der udføres. Når løberen er tilbage ved makkeren byttes der roller. Hver elev skal samlet løbe/styrke fire gange. Der laves følgende styrkeøvelser: mavebøjning, rygbøjning, armstrækning og englehop.

Historien bag:
Fortæl eleverne, at de skal ud og konkurrere i, hvem der kan løbe hurtigst og tage
flest styrkeøvelser. Succeskriteriet er, at eleverne anvender de badmintonteknikker,
som de har lært i dag!

Vær opmærksomhed på:

  • Der er tilpas afstand mellem de elever som løber frem og tilbage, så de
    ikke løber sammen.
  • Holde de elever som udfører styrkeøvelser til ilden, da de godt kan komme
    til at kigge efter dem som løber.
  • Kom med opmuntrende kommentar til eleverne, så de motiveres til at
    løbe så hurtigt som muligt, samtidig med at de gør det rigtigt med ketsjer
    og ballon.

Justeringsmuligheder:

  1. Gør øvelsen lettere ved at ballonen bare skal ligge på ketsjeren. Alternativt kan
    der lægges en fjerbold på ketsjeren. Eleverne er tre sammen, hvor en løber og
    jonglerer, mens de to andre laver styrkeøvelser, som makkerøvelser, se eksempler
    på dette i øvelsen: Ninja-træning – lektion 2 og 6.
  2. Jongler med en fjerbold i stedet. Udfordrer evt. eleven med forskellige
    løbemønstre også.