Hvem er hurtigst og stærkest (ballon og ketsjer)?



Udstyr
- 1 ketsjer og 1 ballon pr. par

Formål
At træne de lærte teknikker, mens der er fart på
At have det sjovt med en konkurrence, mens der øves badminton
At træne grundlæggende tekniske færdigheder: Primært rotation i underarm
og løst greb
Beskrivelse:
Alle eleverne samles i den ene ende af hallen, hvor de går sammen i makkerpar.
Den ene elev løber til den anden ende af hallen og tilbage, mens der jongleres
med en ballon. I ventetiden udfører makkeren en styrkeøvelse. Der kan evt. tælles højt hvor mange gentagelser der udføres. Når løberen er tilbage ved makkeren byttes der roller. Hver elev skal samlet løbe/styrke fire gange. Der laves følgende styrkeøvelser: mavebøjning, rygbøjning, armstrækning og englehop.
Historien bag:
Fortæl eleverne, at de skal ud og konkurrere i, hvem der kan løbe hurtigst og tage
flest styrkeøvelser. Succeskriteriet er, at eleverne anvender de badmintonteknikker,
som de har lært i dag!
Vær opmærksomhed på:
- Der er tilpas afstand mellem de elever som løber frem og tilbage, så de
ikke løber sammen. - Holde de elever som udfører styrkeøvelser til ilden, da de godt kan komme
til at kigge efter dem som løber. - Kom med opmuntrende kommentar til eleverne, så de motiveres til at
løbe så hurtigt som muligt, samtidig med at de gør det rigtigt med ketsjer
og ballon.
Justeringsmuligheder:
- Gør øvelsen lettere ved at ballonen bare skal ligge på ketsjeren. Alternativt kan
der lægges en fjerbold på ketsjeren. Eleverne er tre sammen, hvor en løber og
jonglerer, mens de to andre laver styrkeøvelser, som makkerøvelser, se eksempler
på dette i øvelsen: Ninja-træning – lektion 2 og 6. - Jongler med en fjerbold i stedet. Udfordrer evt. eleven med forskellige
løbemønstre også.