Vælg Emne Badminton diamantjagt

Diamantjagt

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
4.-6. klasse
icons/time.png
10 min.
icons/place.png
inde
icons/teknik.png
teknik
icons/equipment.png

Udstyr

  • 1 ketsjer og 5-10 bolde pr. par
icons/goals.png

Læringsmål

At opleve succes ved at ramme en flyvende bold, styre retningen og
hjælpe hinanden.
At træne grundlæggende tekniske færdigheder: Rotation i underarm,
og bevægelse fremad efterfulgt af et stemskridt.
At få forståelse og fornemmelse for baghånds- og forhåndsgreb.

Beskrivelse:
Makkerøvelse, hvor en øver sig i at ramme fjerbolden og styre retningen,
mens makkeren kaster 10 fjerbolde. Der anvendes IKKE net. Eleverne står
1-2 meter fra hinanden.
Eleven der øver sig starter med parralle fødder og træder herefter skråt frem
i stemskridt, slår til fjerbolden og bevæger sig tilbage til startpositionen.
Eleven forsøger at skyde bolden til makkeren, som prøver at gribe bolden.
Hver gang det lykkes at ramme fjerbolden og makkeren griber den uden at
flytte sig, ja så scores en diamant. Der scores et guldstykke, hvis fjerbolden
rammes, men makkeren er nødt til at flytte sig for at gribe den.
Skyd enten fjerbolde fra den sammen side (baghånd- eller forhåndssiden)
eller skift hele tiden mellem baghånds- og forhåndssiden.

Historien bag:
Fortæl eleverne, at de er i en mine med masser af diamanter eller guldstykker, som de
kan score.

Justeringsmuligheder:

  1. Gør øvelsen lettere ved at lade eleven stå i et stemskridt i enten baghånds- eller
    forhåndssiden. Se øvelsen: Træning til diamantjagt.
  2. Makkeren må kaste til ”fire hjørner”. Eleven skal både træde skråt frem til begge
    sider (som beskrevet) og direkte sidelæns til højre eller venstre (som ved en
    opsamling).
  3. Eleven starter med at vælte en fjerbold, som står i et af de fire hjørner, som
    beskrevet i variationsmulighed 2 – ovenfor. Oplæggeren kaster en bold til et af
    de andre hjørner og eleven returnerer bolden.

Vær opmærksom på:

  • Fjerbolden kastes så det passer med elevens bevægelse og ketsjerens
    bane (ikke for tæt på).
  • Giv god tid til at finde den rette klarposition mellem de kastede bolde
  • Hvor mange forskellige typer belønning (diamant, guld, evt. sølv) eleverne
    kan overskue og holde styr på.