Forside Byg dit eget forløb Spring aktivitet Rollen som modstander

Spiralhop

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/atletik_spring.png
Spring
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 16 tøndebånd
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal blive dygtigere til at lave mange forskellige spring og de skal øve sig i at holde farten, når de springer.

Introduktion

I skal blive dygtigere til at lave mange forskellige spring og I skal øve jer i at holde farten, når I springer.

TIP!
  • Hold farten! Mister I fart, bliver det sværere. Og hårdere…
  • Brug armene til at trække med, når I sætter af. Det hjælper til at få et endnu bedre spring.
Introspørgsmål
  • I hvilke andre sportsgrene, har man glæde af at være god til at kunne springe eller hoppe?

Spring i spiralen

Sammen med jeres lærer skal I fordele de 16 tøndebånd som vist på tegningen. Har I mange tøndebånd, kan I lave to baner – så får I flere spring.

  • I skal alle sammen starte inde fra midten ved X’et. Alle skal hoppe hurtigt efter hinanden på denne måde:
  • I den inderste cirkel skal I hinke på venstre ben.
  • Når I når det tøndebånd, I startede ved, skal I gå ud til tøndebåndet i den næste cirkel og starte de næste hop derfra.
  • I den næste cirkel skal I hinke på højre ben.
  • I den næstyderste cirkel skal I hoppe med samlede ben.
  • Og i den yderste cirkel skal I lave løbespring – løb med så lange skridt/spring som muligt.

Når I alle sammen har været gennem hele spiralen, så hold en pause og tal om refleksionsspørgsmålene.

Prøv en eller flere runder mere og prøv nu at holde en god fart gennem alle springene. Start udefra og hop ind mod centrum.

Bliver det for let, kan I flytte tøndebåndene længere udad.

Refleksion

  • Hvilken af de fire cirkler i spiralen var lettest at komme igennem?
  • Er det lettest at hoppe/hinke i lav fart eller i god fart?
  • Er der nogen, der har forslag til, hvordan man bedre kan springe gennem cirklen?