Forside Byg dit eget forløb Spring aktivitet Faldstart

Mere afsætsrytme

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
40 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_spring.png
Spring
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4 kegler
  • 9 tøndebånd
  • Tryllesnor
  • Sandgrav el. lign.
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal øve at løbe hurtigere i tilløbet og samtidig arbejde med deres rytme i de sidste skridt lige inden deres afsæt til længdespringet.

Introspørgsmål

  • Er der nogen af jer, der ved, hvor langt mennesker kan springe?
  • Hvad er verdensrekorderne for kvinder og mænd? Prøv at måle det ud på jeres egen springbane…

Tilløb og afsæt

Sammen med jeres lærer skal I lave tre tilløbsbaner. Stil en kegle ca. 10-15 meter fra sandkassen eller det område, hvor I skal lande.

  • Tag tryllesnoren og spænd den ud, så den er meget lav i den ene side og noget højere i den anden side.
  • Læg to tøndebånd ud på jorden foran tryllesnoren. Tøndebåndene skal ligge lige efter hinanden og næsten røre ved hinanden. Fra det andet tøndebånd skal der være ca. 1 meter til tryllesnoren.

Nu skal I deles i tre hold, så der står et hold i hver bane bag keglen.

  • En efter en løber I hen til tøndebåndene i god fart, tager et hurtigt skridt i hvert tøndebånd og hopper op over tryllesnoren. Prøv nogle gange.
  • Skift bane, så I også prøver et par gange på den ny bane. Skift igen og prøv også nogle spring på den tredje bane
  • Hold nu en pause. Nu skal I vælge den af de tre baner, hvor I syntes, det fungerede bedst
  • Spring en gang mere på den bane, I har valgt.
  • Læg nu et tøndebånd ud i sandgraven efter tryllesnoren. Et pænt stykke ude, så de fleste af jer skal anstrenge jer for at komme ud og lande i tøndebåndet.
  • Spring nu tre gange med tilløb, den rigtige afsætsrytme i tøndebåndene, med et hop over tryllesnoren og landing i et tøndebånd.

Se på videoen, hvordan de to hurtige skridt i tøndebåndene ser ud:

Slut af med et stafetløb på banen

  • I skal dele jer i tre lige store hold. Går det ikke helt lige op, er der nogle af jer, der må løbe to ture. Bevar opstillingen fra før med kegle og tryllesnor, men fjern tøndebåndene.
  • Hver af jer skal nu løbe fra keglen og hen til tryllesnoren, springe over snoren, løbe tværs over sandkassen og røre græsset/jorden på den anden side af sandkassen, løbe tilbage gennem sandkassen, kravle under snoren og løbe tilbage og klappe den næste løber på holdet i hånden.
  • Hvilket hold får først alle løbere gennem banen?
  • Efter første runde regulerer læreren afstanden fra keglen til sandkassen, så det hold, der var hurtigst, nu skal løbe noget længere, det næstbedste hold skal løbe lidt længere og det tredjebedste hold bevarer den samme afstand. Prøv igen. Hvem vinder nu?