Forside Byg dit eget forløb Spring aktivitet Sjippetovene er giftige!

50 meter spring

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_spring.png
Spring
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Papir og blyant til 3 hold
  • 7 kegler
  • 6 sjippetove
  • Sandgrav el. lign.
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal blive dygtigere til at lave mange forskellige spring og de skal øve sig i at holde farten, når de springer.

Hvem springer først 50 meter?

Sammen med jeres lærer skal I lave en opstilling, som vist på tegningen med kegler og sjippetove.

I skal dele jer op i tre hold. Hvert hold udstyres med papir og blyant. Det gælder om at være det hold, der først springer 50 meter tilsammen.

Sådan gør i
  • Hvert hold stiller sig klar bag hver deres kegle.
  • En fra hvert hold går frem til sandgraven med papir og blyant og er klar til at skrive resultatet ned – nærmeste hele eller halve meter BAG hælene i sandgraven. Hold øje med keglerne, der står for hver meter.
  • Når læreren giver signal, starter første springer sit spring, længden skrives ned på papiret og springeren overtager jobbet med at skrive længden ned på den næste springer, mens den der skrev resultatet ned, løber tilbage til sit hold bag keglen. Klap den næste i hånden, som løber ned til sandgraven og springer. Og bagefter overtager jobbet med at skrive resultatet af den næste springer ned på papiret.
  • Hvilket hold springer først 50 meter tilsammen? Eller 100 meter?
Variationer

Er der tid til det, så prøv en runde mere. Måske jeres lærer ændrer længden på tilløbet, så det hold, der vandt, skal løbe lidt længere tilløb. Så bliver det mere spændende…

Refleksion

  • Hvad synes du er det bedste/sjoveste ved længdespring?
  • Hvis du skulle give din ven et godt råd, til at springe endnu længere, hvad ville du så sige?